Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Periodiseringer for Rejsebureauer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan hjælpe med at forstår bogføring af periodiseringsposter, hvilken regler, konti, osv? Det drejer sig om rejser som er bestilt i år, men kunden rejser først til næste år, eller med rejser der er faktureret og betaling er modtaget i år ,men udgiften til leverandøren bliver først betalt til næste år når rejsedatoen finder sted.

Tak

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3338
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav en post under skyldige poster der hedder "Periodiseringskonto". Krediter forudbetalte rejser fra dine kunder der.

Jeg kan anbefale at bruge dimension, så kan du have en dimension for hver måned, for så at indtægtsføre dem samlet.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

I guuder, ingen grund til hverken dimensioner eller periodiseringer! Du bogfører det i banken med kontoen 'Debitorer' som modkonto (eller omvendt). I nogle programmer findes også en konto, netop til dette formål. Efter årsskiftet, når rejsen så sker, kan du overføre fra Debitorer til 'Salg'. Du skal huske, at der er eventuel moms på forudbetalingen i den periode, du modtager betalingen, evt. flere, (se f.eks. http://skat.dk/skat.aspx?oid=2060295), men du skal ikke indtægtsføre rejsen, før den finder sted. Jeg ville nok få en revisor/bogholder til at kikke det igennem, i al fald indtil du har det på rygmarven.

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi går efter hvordan årsregnskabsloven ønsker det fremvist:

Årsregnskabslovens § 27 stk. 2

Betalinger, der er indgået senest på balancedagen, men som vedrører indtægter i de efterfølgende år, skal klassificeres som periodeafgrænsningsposter under forpligtelser.

Så forudbetalingen skal i debit i banken, og krediteres periodeafgrænsningsposter under forpligtelser. Når rejsen er leveret til kunden, kan du debitere periodeafgrænsningsposter og kreditere salg under indtægter.

Mht. til rejseselskabet antager jeg du har indgået en kontrakt eller lignende mht til vilkår. Du krediterer her kreditor for skyldigt beløb til rejsen, og debiterer rejsen som et aktiv. Når du betaler for rejsen, debiterer du din rejseleverandør, og krediterer din bank for betalingen. Når rejsen er leveret til slutkunden, krediterer du herefter din rejse under aktiver, og debiterer den under omkostninger.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstod det som, at det var JER, der var leverandøren? Er I formidlere?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)