Hej.
Det var skønne tider, dengang jeg blev født, og man blot skulle tilmelde sig Google for at lægge i top. Tiderne i dag er, desværre, nogle lidt andre.
Det emne, du taler om her, er søgemaskineoptimering, ofte kaldet SEO. Et utrolig komplekst område, der for mange er både en videnskab og en relligion. Men lad mig give dig nogle grundtrin til, hvordan du kan få din hjemmeside synlig - og om det overhovedet er energien værd.
For det første finder du et hav af forskellige artikler om SEO derude, du kan læse. F.eks. har jeg skrevet en artikel om SEO-tekster, som du kan læse ved at klikke her: https://www.amino.dk/blogs/kasperfriis/archive/2017/11/08/perfekte-seo-tekster-stryg-til-tops-p-229-google.aspx
Tekster er nemlig en afgørende ting, hvis du gerne vil blive fundet af Google. Og det kan du blive klogere på i ovenstående indlæg.
Dernæst skal du overveje det, der tidligere er nævnt her i tråden, nemlig linkbuilding - og det er sådan set også en videnskab i sig selv. Men start med det grundlæggende og spørg samarbejdspartnere og bekendte med en hjemmeside, om de vil linke til din hjemmeside. Det er en af Googles måder at vurdere, om din hjemmeside er "noget værd" og derved skal vises til brugerne.
Dette var helt kort, hvordan du kan arbejde med det. Men det er klar, at hvis du ønsker at lægge fokus herpå, bør du sætte dig dybdegående ind i det eller hyre en person til at varetage arbejdet for dig.
Afslutningsvis vil jeg blot notere, at det er afgørende, hvilke ord du går efter at rangere på. Og nu lyder jeg måske provokerende, men det er irrelevant at rangere på "Bavnehøj smørrebrød," hvis ingen søger på det. Her bør du hellere rangere på f.eks. "Smørrebrød i Bavnehøj," hvis det er en vending, som folk oftere søger på. Her kan du blandt andet bruge Google Keyword Planner til at tjekke, hvor mange søgninger de forskellige ord og vendinger har.
Jeg forstår, at jeg har beskrevet noget meget komplekst på utrolig få linjer, men jeg håber, at du er blevet lidt klogere.