Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål 2) Regnskabsprogram

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Begynderspørgsmål 2:

Der er krav om regnskabs føres med bestemte forudsætninger og metoder. Da jeg ikke har brug for en revisor til udførsel, og faktisk syntes det er sjovt så er valget faldet på GnuCash. Meeeen den går nok ikke for et Aps, vel? Firmaet er Aps i regnskabsklasse B, med fravalgt revision.

De fleste anbefaler jo nok Dinero, Winfinas, eConomic osv., men kan man bruge Excel/Gnucash eller andet ved at have fuld versionshistorik f.eks. med versions-styrede filer. Så er der jo et "transaktionsspor" som ikke kan slettes?

http://skat.dk/skat.aspx?oId=2062749&chk=214580

Så spørgsmålet er om der fortsat er det fjollede krav om at bogføringer ikke må kunne rettes nemt, eller om man i klasse A bare kan være "ligeglad"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er et krav at der skal være et fast transaktionsspor -. men har det program du nævner overhovedet fuldt dansk moms fungerende?

Du bør da helt klart vælge et program beregnet til Danmark med dansk moms hvis du vil drive et dansk selskab

OM du overholder regnskabskrav er jo så to ting - mindst - nemlig i forhold til regnskabsloven OG i forhold til om skat synes det er godt nok dokumenteret - for ellers er det jo skat der har fordelen når resultat skal ansættes
Hvor du har tanken fra, at det er et fjollet krav med transaktionsspor der kan følges fra aner jeg ikke. Har du overvejet om du selv fjoller lidt rigeligt?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 05:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Det er et krav at der skal være et fast transaktionsspor -. men har det program du nævner overhovedet fuldt dansk moms fungerende?

Du bør da helt klart vælge et program beregnet til Danmark med dansk moms hvis du vil drive et dansk selskab

Det er en simpel ting at lave købsmoms hhv. salgsmoms med udligning. Det er jo "bare" split-transaktioner. No biggie.

Cookie - John Hannover:

Hvor du har tanken fra, at det er et fjollet krav med transaktionsspor der kan følges fra aner jeg ikke. Har du overvejet om du selv fjoller lidt rigeligt?

Læs hvad jeg skriver istedet for at komme med nedladende kommentar. Det ville i øvrigt være klædeligt om du svarede på spørgsmålet i det mindste.

Det "fjollede" krav er at det ikke må kunne rettes bogførte poster i programmet. Altså når først et bilag er bogført (evt. forkert) så kan man ikke rette en fejlindtastning, uden først modpostering osv. Det er i mine øjne tåbeligt, da man jo "bare" kan gå ind bag ved i DB'en og gøre det. Hadede det som pesten i WinKas. Transaktionssporet er der jo tydeligt i billag og posteringer.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det er et krav at der skal være et fast transaktionsspor

John svarede på dit spørgsmål her.

Men, man kan hurtigt blive træt, når du stiller et "implicit spørgsmål" om "denne fjollede regel" - svarer lidt til "tæver du stadig din kone?"

Så vil jeg så også sige til den/de, som giver én stjerne. Dét virker useriøst, for spørgsmålet er da ellers seriøst nok.

Selv om du ikke spurgte om det, så anbefaler jeg også, at du bruger et gennemtestet regnskabsprogram. Selvom du taber fornøjelsen ved at selv at hygge dig med moms, årsregnskab osv. i Excel el.lign., er jeg sikker på, at Skat er mere "tryg" ved, at du bruger et af de gængse programmer. Se evt. en liste her: www.regnskabsprogrammerne.datakons.dk. Måske kunne dette årsskifte være en anledning?

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige for at prøve at få et entydigt svar igen:   Huh?

Er det lovligt for et klasse-B selskab at udføre regnskab f.eks. i Excel [Ja/Nej - begrundelse]?

Med andre ord anses bl.a. betingelserne for kontrolspor og transaktions-spor for opfyldte sålæge der er korrekt bilags-dokumentation og kontoposteringer.

Jeg har nemlig ledt, men kan ikke se noget sted, at det ikke skulle være lovligt - rent formelt. At det så kan være en rigtig dålig ide er en anden snak og den kan vi tage efterfølgende.

Venligst

  Hanssing

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan få lidt fra bogføringsloven om, det - og fra en revisorgennemgang. Uden transaktionsspor - klar risiko for underkendte sager.

Med de mange moderne programmer til små penge (eller gratis), som let klarer transaktionsspor, kontrolspor, moms, importmoms, momsrubrikker og alt -  forstår jeg ikke lysten til at bruge excel som er helt outdated til moderne regnskabsbrug. Transaktionsspor og i særdeleshed kontrol spor er meget vanskeligt i excel. Lidt fra loven og siden fra revisor:

Bogføringsloven:

§ 3. Som regnskabsmateriale anses

1) registreringer, herunder transaktionssporet, jf. § 4, stk. 1,

§ 4. Ved transaktionssporet forstås den sammenhæng, der er mellem de enkelte registreringer og den bogføringspligtiges årsregnskab, skatte- eller afgiftsopgørelse, tilskudsregnskab eller tilsvarende regnskabsopstilling, der skal udarbejdes i henhold til lovgivning.

Stk. 2. Ved kontrolsporet forstås de oplysninger, der dokumenterer registreringernes rigtighed.

 Fra revisor gennemgang:

Transaktionsporet sikrer sammenhængen mellem den enkelte postering og regnskabets hovedposter. Det skal med andre ord være muligt at kontrollere, om alle posteringer er med i regnskabet, og hvilke posteringer regnskabets poster er sammensat af. Kontrolsporet dokumenterer de faktiske posteringer. Kravet om kontrolspor forudsætter derfor, at der kan identificeres et bilag på baggrund af en given postering, og at sammenhængen mellem postering og bilag er entydig. Kontrolsporet udgør en vigtig del af den samlede dokumentation for, at udgiften er afholdt korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Er det lovligt for et klasse-B selskab at udføre regnskab f.eks. i Excel

Så svaret er Ja, hvis du overholder bogføringsloven og kan dokumentere det. Du kan lave det på toiletpapir, hvis du vil. Det kan bare være ret svært at overbevise andre (Skat, bank, revisor osv) om, at du har gjort det hele korrekt. Husk, at hvis bevisbyrden overfor Skat er din, hvilket du godt kan regne med, at den er, er den alt andet lige lettere at løfte med et godkendt program end med hjemmestrik.

Jeg er lidt nysgerrig: Er det blevet et hypotetisk spørgsmål, eller VIL du bare bruge dit Excel-ark? Eller vil du ikke have data i "Skyen"? Eller?

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Jeg er lidt nysgerrig: Er det blevet et hypotetisk spørgsmål, eller VIL du bare bruge dit Excel-ark? Eller vil du ikke have data i "Skyen"? Eller?

Mange tak for svar, det var det jeg søgte!

Ad dit spørgsmål, så er det flere ting.

* Jeg vil vide hvad jeg har af muligheder (det ved så nu)

* Jeg vil gerne i ned i materien, da jeg syntes det er sjovt, ihvertfald her i starten, så manuelle lidt tunge splittede Debet/Credit posterings-former er ok.

* Helst ikke skyen, og det jeg har kigget på af Dinero kan jeg ikke lide.

* SaS / Recurring payments for et lillle regnskab nok  med mindre end 100 posteringer? nej tak.

Så enten var det i excel, med dobbelt bogføring, debet/credit og fejlkonto (hvor svært kan det lige være at lave på et par ark?), eller noget man kunne downlaode og installere - evt. kode et lille program til det i hånden for sjov.

Men valget er indtil videre faldt på Gnucash med en rimelig kontoplan som ligner de flestes (inspireret hvad man kan downloade rundt omkring). At det så nok rammer negativt hvis jeg vil have det revideret er en anden sag jeg kigger på om 12 måneder :-)

Venligst Hanssing

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)