Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmands og bankkonto.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 26. Sep 17
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at tage "skridtet" og oprette mig en enkeltmandsvirksomhed og få mig et CVR. Så opstår spørgsmålet pludseligt, skal jeg ikke have to bankkontoer, én til privat og én til erhverv, jeg kan næsten forstå dette ikke er et krav. Men er det ikke en meget god idé, så man har bedre styr på det? :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 610
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt sikkert en god ide. Også bedst hvis du informerer banken om at den skal anvendes til erhverv.

Tilmeldt 20. Dec 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Hansen og Jensen Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et spørgsmål om disciplin. Hvis du har styr på dit regnskab, så kan du godt nøjes med en konto. Via dit regnskab skal du jo kunne vise, hvor meget på din konto der er erhverv og hvor meget der er privat. Det regnskab skal også stemme selv om du har en konto kun til erhverv.   

Tilmeldt 26. Sep 17
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt, men der er jo ingen grund til at skulle bruge ekstra kræfter på at tænke over det hvis man kan undgå det. Er der da nogle ulemper med en ekstra konto til erhverv, skal man betale noget for det osv? Ja undskyld mine dumme spørgsmål Skype-Blush

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt nøjes med kun, at have en konto til det hele, så længe det er en enkeltmands-virksomhed du har.

Men jeg vil klart anbefale dig, at oprette en ekstra konto i din bank, som du udelukkende bruger til erhverv. Det er muligt, at du skal betale for oprettelsen af denne konto, det kommer helt an på hvilken bank du har, men for din egen og for lethedens skyld, tror jeg det vil være en god ide.

Under alle omstændigheder skal du jo have fat i din bank alligevel, da du skal have tilmeldt en konto som din virksomheds Nem-konto, hvilket din bank skal gøre.

Mvh. Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46460
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mille.e:

Det er rigtigt, men der er jo ingen grund til at skulle bruge ekstra kræfter på at tænke over det hvis man kan undgå det. Er der da nogle ulemper med en ekstra konto til erhverv, skal man betale noget for det osv? Ja undskyld mine dumme spørgsmål Skype-Blush

ofte skal man betale for at få CVR tilknyttet ja. Nogle gør det stadigt til personlig konto - men de fleste tager penge og de fleste kræver egentlig adskillelse (erhvervskonto) bla.a af hvidvask hensyn

Du må forhandle så godt du kan  - optimalt er klart mindst EN konto til din virksomhed alene og ja - altid med nemKonto CVR tilknytning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Dec 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Hansen og Jensen Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper. Der kan du da gøre med en eksisterende konto inde på virk.dk. Det behøver du da ikke at kontakte banken for...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46460
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjertekurven:

Kasper. Der kan du da gøre med en eksisterende konto inde på virk.dk. Det behøver du da ikke at kontakte banken for...

teknisk ja - men banken får omg besked og hvis ikke de vil have CVR tilknyttet kan de helt legalt lukke hele kontoen. Det ligger igen bla.a i at der jo ellers er omgåelse af hvidvaskkontrol - når banken end ikke ved hvem der bruger en konto. Det vil være mit råd at man tager banken med frem for at søge en teknisk mulig løsning som kan gøre fremtiden vanskeligere. virk og nemid.nu har bekræftet at banker omg får beskeden og at de så ansvarer for hvidvaskkontol osv og - kan lukke kontoen igen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjertekurven:

Kasper. Der kan du da gøre med en eksisterende konto inde på virk.dk. Det behøver du da ikke at kontakte banken for...

(Se også John's svar)

Men ja, i princippet er der ingen problemer i det. Dog vil jeg stadig mene, at vejen frem på denne front, er ved, at involvere sin bank lige fra starten af, så man undgår eventuelt fremtidige problemer. Der er stor forskel på, hvordan bankerne agerer i dag (læs; hvor kundevenlige de er), men man kommer desværre ikke uden om dem, om man så vil det eller ej ;-)

Mvh. Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46460
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

KasperH:

Hjertekurven:

Kasper. Der kan du da gøre med en eksisterende konto inde på virk.dk. Det behøver du da ikke at kontakte banken for...

(Se også John's svar)

Men ja, i princippet er der ingen problemer i det. Dog vil jeg stadig mene, at vejen frem på denne front, er ved, at involvere sin bank lige fra starten af, så man undgår eventuelt fremtidige problemer. Der er stor forskel på, hvordan bankerne agerer i dag (læs; hvor kundevenlige de er), men man kommer desværre ikke uden om dem, om man så vil det eller ej ;-)

Mvh. Kasper


Jeg spurgte virk og nemidNU om det med at selv sætte CVR på og fik dette klare svar som også må siges at støtte den med, at man lige så godt kan gå til banken med det samme:

Kære John Hannover

Tak for din henvendelse.

Teknisk er der intet som forhindrer, at en person via det offentliges portaler registrerer en af sine private konti, som sin virksomheds Nemkonto. På den måde kommer man indledningsvist uden om, at der formelt etableres et erhvervskundeforhold i banken. Det vil dog være i strid med bankens kundevilkår, ligesom det forhindrer banken i at opfylde sine forpligtelser iht. hvidvaskloven, hvor der er blandt andet er særskilte krav til identifikation og legitimation i erhvervskundeforhold.

Bankerne har en forpligtelse til at overvåge deres kundeforhold og kundernes transaktioner, og de vil reagere hvis det viser sig, at en privat konto bruges erhvervsmæssigt. I værste fald kan det medføre, at hele kundeforholdet opsiges. Jeg kan derfor kun fraråde, at man benytter sig af en sådan fremgangsmåde.

Pengeinstitutankenævnet har tidligere taget stilling til spørgsmålet i afgørelse 255/2013, som du naturligvis godt kan henvise til ved eventuelle spørgsmål på Facebook eller lignende.

Jeg håber, at du her har fået svar på dine spørgsmål.

Med venlig hilsen

 
Peter Bjørnø Barazi
Juridisk konsulent

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)