Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inberetning af moms.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 3. May 14
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har lige fået min første faktura, og som skal betales til DHL på 683,98 kr. Hvilket vil sige jeg skal betale moms og udlægsgebyr.

Mit spørgsmål, lyder på. Er dette allerede beregnet hos DHL?  dvs. de 683,98 kr. jeg betaler er det inklusiv moms og udlægsgebyret?

Da det er første gang jeg inberetter hos skat, og jeg vil gerne gøre dette korrekt.

Dvs. det næste jeg skal gøre efter jeg har betalt denne faktura på 683,98 kr. , er at betale 25 % moms til skat, som er 683,98 / 4 = 170,995 kr.

Hvilket betyder at 170,995 kr. går til skat.

dvs. jeg skal af med total 854,975. ?

Og et mere spørgsmål, SKAL dette betales med en erhvervskonto eller kan det godt lade sig gøre med en privatkonto?

Da jeg har endnu ikke modtaget min erhvervskonto kort, og tidsfristen for betaling af fakturaen er den. 10 januar.

Mvh. Lennart Sargezian

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det står på din faktura, om det er med eller uden moms. Heraf fremkommer momsbeløbet, som du skal indberette til Skat.

Du får en opkrævning fra Skat med en betalingsanvisning, hvis du skal betale noget. Du kan betale både moms og faktura med lige hvad du vil.

Du kan få en kort intro til moms her: http://www.kirkegaardlive.dk/om-moms-paa-60-sekunder/. Men ellers vil jeg anbefale dig at bruge et regnskabsprogram

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lennart.

På din faktura fra DHL skal beløbene gerne fremstå således, hvis totalen lyder på 683,98: Subtotal = 547,18 + 25,00% moms = 136,80 = TOTAL 683,98 kr.

Denne faktura posterer du i dit regnskab under fragtomkostninger/med dansk moms. Når tiden så er inde til, at indberette moms, hvilket typisk gøres hvert kvartal eller hvert halve år, så gør du op, hvor meget salgsmoms du har haft (momsværdien af de varer, du har solgt med moms) samt hvor meget købsmoms du har (værdien af den moms på de varer/tjenesteydelser du har købt - herunder din fragt fra DHL). Differencen bliver så den moms du enten skal betale til SKAT eller have tilbage fra selv samme.

Du kan godt betale regningen fra din private konto. Men hvis du har fået adgang til din netbank på din virksomhed, kan du vil blot lave en bankoverførsel til DHL...

Mvh. Kasper

Tilmeldt 3. May 14
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kasper,

Okay, det forstår jeg meget bedre nu. Jeg har kigget lidt på hvordan det skal opgøres, som du siger. Salgsmoms - købsmoms = at betale til skat, korrekt?

Men jeg bliver alligvel lidt forvirret når jeg kigger på min faktura.

Det er en faktura fra en vare som jeg har køb fra et ikke EU land.

Og på fakturaen står der 0,00kr under total moms. Hvilket gør mig lidt forvirret.

Mvh. Lennart Sargezian

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt; salgsmoms - købsmoms = at betale til SKAT ;-)

Ahhh, hvis det er en fragt på varer fra et ikke EU-land, så skal transportøren (DHL) ikke afregne dig dansk moms af fragtbeløbet. Hvilket vil sige, at du ikke har fradrag for "momsbeløbet". Du skal i stedet bogføre denne post under fragtomkostninger uden moms.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 3. May 14
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

okay lyder meget mere forståeligt nu. Tak skal du ha!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du køber fra udlandet vil der generelt være det som hedder "reverse charge" = ingen moms til dig som momsregistreret fra EU lande og heller ikke fra uden for EU

Du skal der bogføre på en konto for importmoms varer - i dit tilfælde uden for EU og så vil programmet bogføre 25% importmoms under salgsmoms og samme under købsmoms, hvis du har købt varen til momspligtig aktivitet. Det koster dig ikke nogen moms men giver jo så naturligvis heller ikke et momsfradrag - da du ikke har betalt noget

Almindelig Købsmoms er KUN på varer fra danske leverandører hvor du kan se moms angivet tydeligt på deres faktura. KUN de beløb må du bogføre på en konto med dansk moms - ingen andre. Du beregner ikke moms selv, den står på den faktura du får, så din udenlandske skulle på konto for køb fra uden for EU og så vil de fleste programmer selv klare momsen MEN

Det bliver så lidt mere langhåret, for du får en seddel fra told med evt told OG importmomsen angivet, og den vil meget sjældent stemme med det dit program har beregnet for varer (forskellig toldkurs) og så SKAL du korrigere importmomsen og købsmomsen så den stemmer med tolds samlede for periode.

I alle fald, har du bogført den udenlandske regning på konto med dansk moms, må du bogføre modsat UD igen og så få den ind på konto for varekøb uden for EU

Helt afgørende: Brug regnskabsprogram - sørg for at alle køb komme på ret konto - Danske varer med moms for sig - udenlandske EU og uden for EU for sig - og samme med evt ydelser du køber  - du er nødt til at sikre dig, at de altid kommer på ret konto, ellers bliver din moms gal

Programmet vil så normalt også give dig de forskellige rubrikker moms - ud over selve angivelsen, rubrik A, B og C - skal skrives i. 

her lidt moms og skat for begyndere, måske lettere forklaret http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. May 14
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John!

Dette virker meget forståeligt som du har forklaret det Tak. Så må jeg hellere få mig oprettet et regnskabsprogram.

I min virksomhed vil der fremadrettet blive tilbundet et serviceabonnement for mine kunder. I dette tilfælde hvilket regnskabsprogram vil være bedst at jeg opretter mig hos Dinero eller billys billing. ? :-)

Virksomheden er stiftet som et personlig ejet virksomhed og er under opstarts fasen.

Mvh. Lennart Sargezian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

begge er fine - personligt kan jeg bedst lide Dinero men det kan skyldes jeg kender det klart bedst som bruger. Du kan jo tage begge i  en prøveperiode, så vil du hurtigt vide hvad DU bedst kan li - begge kan køre det du beskriver

god vind med det

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. May 14
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay mange tak. :-)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)