Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begynderspørgsmål 3) Befordring

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Næste ting som skal afklares. Befordring mm.

Case: Personligt Ejet IVS, IVS ejer Aps, ejer er ansat i Aps på fuld tid, og man anvender altså "armslængde princippet".

Rent skatte-teknisk er ejer altså alm. lønmodtager i sit eget firma. Arbejdsstedet er hjemme-adressen. En betragtelig del af indtægtsgivende aktivitet er på kontoret derhjemme, men ellers hos kunder på konsulentbasis. Der udbetales skattefri befordringsgodtgørelse for erhvevskørsel på vanlig vis.

Jf. div. tidligere tråde så er der generel holdning om at der skal føre detaljeret kørebog og ikke bare månedligt befordringsregnskab. Dette agter jeg også at gøre, hvilket er mere besværligt end hvad jeg tdligere har gjort. Men er i tvivl om krav/regler gælder for casen:

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2061754

<quote>Lønmodtagere med befordring, der vedrører flere arbejdsgivere på én gang, selvstændigt erhvervsdrivende, og honorarmodtagere kan fratrække udgifter til den erhvervsmæssige kørsel i egen bil enten med de dokumenterede faktiske afholdte udgifter eller opgjort efter Skatterådets satser for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Se BEK nr. 1620 af 15. december 2016 .</quote>

Denne her er ikke sjov læsning, men skyldes mere udetaljeret regnskab: http://skat.dk/skat.aspx?oId=2170464&chk=214580

1) Er man som ansat i sit ejet Aps "selvstændig erhvervsdrivende"?

I praksis Ja. Rent Juridisk nej. Rent personskattemæssigt Nej.  Men hvad siger skat mht. til kravet om kørebog? Som jeg læser det omhandler det kun ligningsmæssige fradrag i personlig indkomst, som ikke er casen, da der udbetales skattefri befordringsgodtgørelse.

2) 60-dages reglen. Denne regel finder ikke anvendelse for befordring imellem arebjdssteder. Aha!

<quote Skat=http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234871>Al kørsel mellem arbejdspladser er erhvervsmæssig</quote>

Nu kan jeg ikke lige finde sagen igen, men den gik ikke for en murer med virksomhedsadresse derhjemme. MEn når man nu er udførende og indtægtsgivende på kontoret, hvad så?

Venligst

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan på visse lovområder godt være ansat og andre selvstændig (typisk eksempel dagpenge) - med kørsel er du ansat men som ejer der kontroller dig selv med skarpe kontrolkrav

Du er reel ejer af det ApS du er ansat i og dine krav til kørebogs dokumentation er helt som for selvstændig = meget skarpe da du kontrollerer dig selv - vær omhyggelig med begrundelser og KM stand på hver side af erhverv

Jeg har ikke nærlæst alle dine links som jo ville kræve en del tid.Læs evt https://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html med underlinks

Befordring har du jo ikke hvis dit kontor er i hjemmet, men kørepenge efter kørebogen for kørsel i egen bil til kunder osv, dog forudsætter det også, at du har en helt reel løn sideløbende i selskabet, da kørepenge ikke må erstatte 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Befordring har du jo ikke hvis dit kontor er i hjemmet, men kørepenge efter kørebogen for kørsel i egen bil til kunder osv, dog forudsætter det også, at du har en helt reel løn sideløbende i selskabet, da kørepenge ikke må erstatte

Hej John,

Tak for svar. Ligemeget hvad så skal der en kørebog til, så er dokumentationen på plads selvom den måske er overflødig så er det nok dumt at tage chancen for en slåskamp for at spare 10 sek. i bilen.

Den anden del går på om personer med IvS/Aps/VSO med arbejdssted hjemme kan blive fritaget for 60-dages reglen? Fordi de altid kører imellem arebejdssteder.

Der er præcedens for at sker værdifrembringelsen altid væk fra hjemmet, så ifalder man 60dages reglen (Sagen om muren med eget firma).

Men er der nogen som har haft det modsatte fordi kontoret også var indtjeningen en stor del af tiden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Der er præcedens for at sker værdifrembringelsen altid væk fra hjemmet, så ifalder man 60dages reglen (Sagen om muren med eget firma).

Men er der nogen som har haft det modsatte fordi kontoret også var indtjeningen en stor del af tiden

nej ikke mig bekendt

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Held og lykke med at udbetale skattefrit efter de 60 dage. Husk at spare op til en efterbetaling, og håb at du undgår det.

Selv tror jeg ikke på det, og har derfor valgt den dyre fri bil model,hvilket er en elendig forretning fordi jeg kører meget lidt privat.
Æv.
Men der er ikke milimeterretfærdighed, og konsulenter med langvarige kundeopgaver beskattes her hårdere end andre.
Det er et vilkår. Lev med det.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:

Held og lykke med at udbetale skattefrit efter de 60 dage. Husk at spare op til en efterbetaling, og håb at du undgår det.

Selv tror jeg ikke på det, og har derfor valgt den dyre fri bil model,hvilket er en elendig forretning fordi jeg kører meget lidt privat.
Æv.
Men der er ikke milimeterretfærdighed, og konsulenter med langvarige kundeopgaver beskattes her hårdere end andre.
Det er et vilkår. Lev med det.

Ja, med mindre jeg får tilsagn fra T&S så bliver det med kørebog og 60dages regl.

Mht. din situation, ville det så ikke nærmest kunne betale sig at leje et kontor i nærheden, og afsætte hente laptop mm?

Kørsel fra konto til kunde og tilbage til kontor er ikke underlagt 60dages reglen.

Venligst

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I mit tilfælde vil anvendelse af et eksternt kontor være en fiktiv konstruktion, for jeg er stort set altid hos kunder, og oftest på fuld tid pr. dag.
SKAT kan med rette betegne det som fiktivt og dermed tilsidesætte det skattemæssigt ift. 60 dages reglen.
Det kan jeg ikke forklare/forsvare, så jeg lever med merskatten.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)