Idag benytter vi eget foto studio til at tage billeder af alle produkter på vores shop.
En typisk fil tekst på en JPG fil/billede kunne være:
E367863162 NEW DENTON BELT-090 BLACK-tommy hilfiger-bælte-herre-
Det er generelt for alle vores produkter på shoppen, stylenummer-farve-producent-art-køn.
Det tager en hulens tid at skrive disse ting ind når vi skyder disse billeder og det må kunne gøres smartere. Derfor påtænker vi at scanne produkternes stregkode og bare lade det være en gennemgående ting fra for til indsættelse i shoppen.
Mennnnnnnnn Mister vi noget SEO ved dette? Eller er SEO gevinsten så lille at det ikke kan betale sig at skrive alt ovenstående. Mener at have hørt Google ikke tillægger det så stor en værdi længere med billede fil tekster.
Hvis billederne bare hedder et tal, er der stor sandsynlighed for, at I går glip af mange besøgende på stylenumre, style navne mm via Images Search på Google.
Så det vil være en rigtig dum ide, hvis du spørger mig, det er god trafik fra Billedsøgningerne, da det ofte er søgende kunder!
Men henter google informationen fra URL strengen eller fra ALT teksten?
Vi laver ALT tekster pt.
Det der jo også er tanken, er jo på sigt vil Google jo have vi alle benytter producenternes EAN/stregkoder, og det er dem vi på sigt vil benytte på samtlige pricetags i stedet for de automatiseret EAN/stregkoder vores lagersystem laver idag ved oprettelse af prismærker.
Det er primært billedets navn, som Google bruger til at hente info fra. Du kan evt lave en test, bytte rundt på billednavnet på to produkter, så en Ralph Lauren skjorte hedder Hilfiger xxx og en Hilfiger skjorte hedder Ralph Lauren xxx. Google vil så placere billederne i søgninger relateret til deres navn, og ikke hvad der er på den givne URL.
Jeg har selv lavet fejlen tidligere ;)
Så det er dumt at bruge stegkoder kun, da I risikerer kun at dukke op på søgninger på f.eks tlfnumre hehe