Hej. Jeg har en mindre enkeltmandsvirksomhed og til marts ønsker jeg at få min første medarbejder. Jeg har udset mig et par stykker, som jeg gerne vil have til samtale. Når snakken så falder på løn, er jeg lidt i tvivl om jeg vil give en fast månedsløn eller en timeløn. Kan i fortælle mig lidt om fordele og ulemper ved begge ? Medarbejderen skal være ansat på 37 timer. Hvordan med pension ? Hvis jeg skal betale pension til min medarbejder, udregner jeg så bare den som 12% af grundlønnen, hvor jeg så skal betale 2/3 ? Håber i vil hjælpe med ovenstående. |
Du vil nok med fordel kunne gå til en HR rådgiver (google en) for der er en del omkring ansættelse
Time eller måned vil normalt afhænge af arbejdets karakter, er det en sælger e.l. vil funktionærloven automatisk altid gælde og så er måned normalt
Til løn kommer feriepenge lovpligtigt 12,5% samt ATP mm lovpligtigt. Regn 15% ialt der og så er der jo evt sygdom osv, så mange regner med ca 145% på lønnen for at have et skud på samlet omk.
pension er ikke lovpligt med mindre du og din ansatte er organiserede/har overenskomst - 12% er ret højt men det er rent hvad I forhandler jer frem til
Tillykke med at være nået frem til at kunne ansætte og skabe arbejde
vh John Hannover