Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering og afskrivning

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har i årets løb fået lavet noget billedmateriale som jeg gerne vil aktivere og afskrive over tid, men er lidt i tvivl om hvordan det gøres i Dinero.

Udgiften består i tre fakturaer til forskellige parter (fotograf, model og stylist). Lige nu er det bare bogført som konsulentydelser. Kan jeg lave et samlet finansbilag som flytter det samlede beløb over i immaterielle andlægsaktiver? Og hvordan med afskrivningen - hvornår gør man det?

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

PashminaWear:

Vi har i årets løb fået lavet noget billedmateriale som jeg gerne vil aktivere og afskrive over tid, men er lidt i tvivl om hvordan det gøres i Dinero.

Udgiften består i tre fakturaer til forskellige parter (fotograf, model og stylist). Lige nu er det bare bogført som konsulentydelser. Kan jeg lave et samlet finansbilag som flytter det samlede beløb over i immaterielle andlægsaktiver? Og hvordan med afskrivningen - hvornår gør man det?



Er du sikker på at det overhovedet kan aktiveres?
Er det patenter? Udviklingsomkostninger? Hvad indebærer "billedmateriale"? 

Husk på at du har lov at udgiftsføre, når det er under den skattemæssige grænse på ca. 12.900 kr.


Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det kan aktiveres. Det er primært produktbilleder. Udgiften er et godt stykke over 12.900 kr. Det giver vel god mening at afskrive det over nogle år 

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

PashminaWear:

Jeg ved ikke om det kan aktiveres. Det er primært produktbilleder. Udgiften er et godt stykke over 12.900 kr. Det giver vel god mening at afskrive det over nogle år 

Går ud fra du taler aktivere - ikke skattemæssig afskrivning men regnskabsmæssigt aktivere. Det giver mening hvis du vil vise pænere (og forhåbentlig mere retvisende) resultat i et selskab. Ellers giver det ofte bare lidt mere besvær. Har billederne en værdi kan du godt aktivere de
Skattemæssigt har du de sædvanlige straksafskrivninger og så er det 13.200 for 2017 og 13.500 der er tallet for 2018 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Ja, formålet er netop at give et mere retvisende resultat da billederne kan bruges 2 - 3 år. Værdien er også et godt stykke over hvad der kan straksafskrives.

Men hvordan gøres det i Dinero?

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kan ikke lige dinero i hovedet men bruger du alm afskrivninger så er det jo straksafskrivningen - 13.500 der bliver BÅDE skattemæssigt OG regnskabsmæssigt udgift i 2018 og så 25% af resten der flyttes til senere år, så bruger du deres alm anvisning af hvordan man flytter værdien (for himlen og flere andres skyld - flytter UDEN moms) fra udgift og ned til deres konto i status, så får du kun de 13.500 til at påvirke BÅDE skattemæssigt OG regnskabsmæssigt. Kun hvis du vil have forskel på skattemæssig og regnskabsmæssig er du nødt til at korrigere regnskabet og det gør du så ikke i Dinero men i en ren regnskabskorrektion

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du krediterer der hvor du har udgiftsført dem i første omgang.
Og debiterer et sted under aktivsiden.

Gøres uden moms som John siger.

Det kan nok ikke betegnes som Driftsmidler, så det er nok immaterielle aktiver.

Du har nu x antal kroner på aktivsiden (under f.eks. rettigheder til billeder eller anden konto)
De skal så afskrives regnskabsmæssigt. Her vælger man oftest lineære afskrivninger over f.eks. 3-5 år. 

Skattemæssigt skal du fordi det er immaterielle aktiver afskrive med lige store årlige beløb, altså her også lineære afskrivninger.

Hvis man er smart, så vælger man jo den samme levetid skattemæssigt og regnskabsmæssigt, så man er fri for at korrigere i dette tilfælde. Men normalt skal man korrigere for det, da der plejer at være forskel fra regnskabsmæssigt til skattemæssigt.


Se AL § 60, stk. 2, 4. pkt.
Og se her https://tax.dk/jv/cc/C_C_2_4_5_2.htm 

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar begge to.

Det giver mening. Hvordan krediterer jeg så korrekt en konto med moms så det er beløbet uden moms der flyttes i Dinero?

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan f.eks. lave posteringen i Kassekladden, her kan man få lov at sige at den skal bruge momskode 0.
Det kan du nok også i den smarte bogføringsskabelon.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det lykkedes

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)