Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering af udskudt skat?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Jan 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, 

sidder med en udskudt skat fra sidste år som jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal posteres.

Pt. står beløbet i balancen som skyldig post. 

Følgende eksempel:

udskudt skat: 1000 kr

selskabsskat: 10.000 kr

acontoskat for nemheds skyld: 0 kr

renter skat for nemheds skyld: 0 kr

jeg går ud fra at skatteregnskabet gøres op som følger:

selskabskat + udskudt skat = 11.000

selskabsskat posteres med 10.000 i regnskabet og sættes på mellemregning holding da sambeskatning med dette og holding afholder dette.

Hvis jeg så skal aktivere den udskudte skat fra passiverne, så skal det vel op i resultatopgørelsen hvorved denne post så går i 0?

Men hvordan får jeg så posteret beløbet over på mellemregning holding, da skyldig skat jo alt i alt er 11.000? 

Eller skal den udskudte skat ikke med i årets resultatopgørelse, men blot fra udskudt skat i passiverne over på mellemregning holding?

På forhånd tak for jeres hjælp!

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvad du skal gøre med udskudt skat, og hvordan det skal behandles afhænger lidt af hvad det består af. Hvis det eks. vedrører afskrivninger på driftsmidler hvor du afskriver anderledes skattemæssigt end driftsmæssigt, så skal den udskudte skat være i balancen, om det så er som passiv eller aktiv. Hvis den udskudte skat vedrører underskud, så kan det godt være at det skal over mellemregning, det afhænger dog igen af sambeskatningen og resultatet heri.

Jeg kan ikke læse ud fra hvad du skriver her, hvad der er din konkrete problemstilling og dermed hvad svaret er, men du kan jo uddybe det, eller du er også velkommen til at ringe til mig, så finder vi lige ud af det.

Mvh. Anders Bærentzen

registreret revisor

50 50 34 60

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt det du skriver her, bortset fra at mellemregningen skal i spil. Måske ikke i dette regnskabsår, det afhænger dog af forholdene, men som minimum når skatten afregnes. Det er jo et moderselskab der afregner skatten, dermed kommer det altid ind over mellemregningen. Datter må/kan ikke betale skatten selv. Såfremt der er overskud i det ene selskab men ikke det andet, så vil der være tale om et sambeskatningsbidrag, som skal afregnes mellem selskaberne.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 22. Jan 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Anders, 

det vedrører afskrivninger på driftsmidler. Det er nede i bagatelgrænsen hvorfor jeg gerne vil fjernet helt. 

det opstod jo ved at den regnskabsmæssige afskrivning var anderledes end den skattemæssige. den regnskabsmæssige afskrivning går i 0 i år. 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

larsleck:

hej Anders, 

det vedrører afskrivninger på driftsmidler. Det er nede i bagatelgrænsen hvorfor jeg gerne vil fjernet helt. 

det opstod jo ved at den regnskabsmæssige afskrivning var anderledes end den skattemæssige. den regnskabsmæssige afskrivning går i 0 i år. 

Har du selv, eller en revisor beregnet den udskudte skat?

Udskudt skat har intet med den direkte skyldige skat at gøre og skal IKKE på mellemregning med moderselskabet. Hvis den (skyldige) udskudte skat ikke længere er aktuel, så skal den tilbageføres -> kredit resultatopgørelse / debet gældspost i aktiverne.

Hvis du har en revisor på, som har opgjort denne, så ville jeg ikke flytte den bort uden lige at konferere med denne først. Alternativt risikerer du blot den er tilbage efter næste årsregnskab (om end mindre og med tiden omdannet til et aktiv pga. udvikling i forskelle på afskr. imellem regnskab og skat af driftsmidler).

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 22. Jan 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

har netop afskaffet mig revisoren da det han udfører i mit tilfælde er beskæftigelsesterapi. 

som du skriver aktiveres i resultatopgørelsen hvorved modposten er den skyldige post i passiverne. så går de 2 i nul med hinanden. 

Men hvordan får jeg så dette over på mellemregningen mellem holding som jo svarer den udskudte skat. jeg ved ikke hvor modposten skal være?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

larsleck:
har netop afskaffet mig revisoren da det han udfører i mit tilfælde er beskæftigelsesterapi. 
lyder nu lidt som om du så beskæftiger en del andre med samme sag og faktisk stadigt  ikke har fået svaret Stick out tongue

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

det var ikke for at fornærme nogen. Som jeg skriver var det relateret til "mit" tilfælde. Der er min fulde respekt overfor revision erhvervet.

Det kan være jeg ikke anvender de korrekte regnskabsbegreber, jeg synes da jeg beskrevet problematikken ret konkret? Hvad mangler jeg at beskrive? 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

larsleck:

har netop afskaffet mig revisoren da det han udfører i mit tilfælde er beskæftigelsesterapi. 

som du skriver aktiveres i resultatopgørelsen hvorved modposten er den skyldige post i passiverne. så går de 2 i nul med hinanden. 

Men hvordan får jeg så dette over på mellemregningen mellem holding som jo svarer den udskudte skat. jeg ved ikke hvor modposten skal være?

1. Der er ikke noget som aktiveres i resultatopgørelsen. Aktivering sker under aktiverne.

2) Udskudt skat har intet med BETALBAR skat at gøre og har derfor INTET med sambeskatningen af gøre. Det skal IKKE på mellemregning. Hvis det skal ud, skal det blot modposteres som angivet ovenfor.

Eksempel: I 2016 blev der optaget udskudt skat som hensættelse, da dette er et passiv (udtryk for en udgift skattemæssigt som endnu ikke er realiseret regnskabsmæssigt), har det resulteres i en omkostning i form af "Årets regulering af udskudt skat". Hvis dette skal udlignes i 2017, skal der derfor ske en udligning af dette som derfor modregnes. Nu har du så en indtægt og derved har det samlet set haft 0 effekt på det samlede regnskabsmæssige resultat for 2016-2017.

Man kan så altid argumentere for hvad der er mest korrekt, at tage udskudt skat med eller ej, men det betyder næppe det store i de små klasse A/B regnskaber .

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)