Jeg har for en måned siden købt en computer til min virksomhed. En time efter købet spørger jeg om computeren har 120 hz. Jeg får svar tilbage at de har undersøgt med leverandøren og den har 120 hz. Den kostede 10.000,- For en uge siden opdager jeg at det har den ikke. Den har kun 60 hz. Hvis jeg skal have en computer med 120 hz koster 14.000,- dvs 4000 mere. Den har så også 8% større harddisk og er af noget alufinish hvorimod den model jeg bestilte er af plastic - den forskel kan jeg godt leve med. Leverandøren vil kun give mig 1000 kr i rabat på den til 14000,- Alternativt lade handlen gå tilbage. Jeg synes jo de skulle give mig den med 120 hz til 10000. Jeg mener jo vi har et genus køb - og det er mig der vælger om jeg vil lade handlen gå tilbage. Vi har en situation hvor de ikke opfylder købsaftalen og derfor må de komme med en computer der som minimum har det vi aftalte. Hvad siger experterne i jura herinde? |
Jeg er ikke ekspert i jura, men hvis de tilbyder at give dig det fulde beløb tilbage for en computer du har brugt, så tag da imod det.
Det du søger her er at leverandøren skal have et tab på en dyrere computer, fordi at de har lavet en fejl i specifikationerne (Oplyst efter køb vel og mærket), og når du specifikt søger 120hz skulle man tro at du også selv var inde i sagerne og kunne undersøge det.
Din leverandør er tilsyneladende inkompetent, så hvorfor vil du overhovedet handle med dem igen? (Ud over for at få din økonomiske gevinst selvfølgelig.. Og når det er dit eneste argument så vil jeg tillade mig at kalde det meget dårligt. Hvis du har andre gode argumenter hører jeg dem gerne.)
Lad mig anbefale dig at lade være med at være smålig, pigesur og urimelig. Det er for børn, og de få, hvis forældre der aldrig pakkede curlingkosten væk i tide.
Hop ud af offerrollen og ind i den voksne verden .. "Den forskel kan jeg godt leve med", du ville blive ganske lykkelig for at få mere end du har betalt for, og det er der ikke nogen rimelighed i.