Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse i driftselskab, under holdingselskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står i den situation at jeg ejer et selskab hvorfra jeg både laver software freelance opgaver, engang imellem, og så er selskabet også et holding selskab, i den forstand at det ejer andele af et andet (drift-) selskab. Driftselskabet er altså eget af mig (25 %) samt nogle andre partnere. Vi har nu i driftselskabet aftalt at "ansætte" mig. Er det muligt at mit eget selskab fakturaer driftselskabet for mit arbejde, og jeg så udbetaler mig selv løn igennem mit eget selskab? Eller SKAL det være driftselskabet der ansætter mig og udbetaler min løn? 

Lidt ekstra information om ansættelsesforholdet: 

- Jeg ejer som sagt (igennem min egen virksomhed) 25 %.

- Jeg vil være herre over min egen tid, og selv bestemme hvornår og hvor meget jeg arbejder

- Jeg vil blive lønnet en fastsat månedsløn, og fridage vil så blive fratrukket den løn. Vælger jeg f.eks. at holde fri en halv måned, kan jeg fakturerer halvdelen af den aftalte løn.

- Jeg bestemmer selv kontor etc., men driftselskabet betaler udgifterne

- Jeg er ansat i egen virksomhed, og udbetaler løn men ikke nødvændigvis 1:1 med hvad jeg i så fald ville fakturerer driftselskabet

Jeg synes der ting der trækker i begge retninger... nogen der ved om mere om det og ved om det en fin måde at gøre det på, med fakturering til egen virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

TheMaster8:
Er det muligt at mit eget selskab fakturaer driftselskabet for mit arbejde, og jeg så udbetaler mig selv løn igennem mit eget selskab? Eller SKAL det være driftselskabet der ansætter mig og udbetaler min løn?
jeg vil råde til at du ansættes i drift

Hovedaktionær - bestyrelse osv-  som vælger at fakturere en arbejdsindsats til et selskab de har kontrollerende indflydelse i, vil have klar risiko for tripple skat - hvis skat mener de faktisk udfører lønmodtager eller honorar arbejde i det underliggende (eller overliggende for den sag skyld) selskab. Læg lønnen hvor arbejdet ligger

Nede i dette vil du finde flere eksperters advarsler http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, og tak for hurtigt svar :D!

Er det korrekt forstået at vi så ville være tvunget til at indbetale til feriepenge (noget jeg kan undgå nu i min egen virksomhed), eller hvordan er reglerne ang. det?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

TheMaster8:

Hej John, og tak for hurtigt svar :D!

Er det korrekt forstået at vi så ville være tvunget til at indbetale til feriepenge (noget jeg kan undgå nu i min egen virksomhed), eller hvordan er reglerne ang. det?

Mvh

Tja - ja formentlig skal der beregnes feriepenge - men er det nu egentlig et problem når du ansættes som funktionær? (er det som adm dir kan feriepenge glemmes - og jeg ved ikke om det også bare kan det når du er 25% ejer og dermed som reel ejer har betydende indflydelse) Hvis du blliver adm. dir kan du mig bekendt sagtens undlade feriepenge.

Som funktionær hvis det bare er som alm funktionær skal firmaet afsætte penge til ferie, men jo først ved fratræden (og i øvrigt efter nye regler om samtidighedsferie) Det er ikke som sådan en likvid løbende omkostning, men det er korrekt at der skal afsættes beløb til det i princip - og det vil så det første år betyde de vist nok 12,5% af lønnen per måned indtil der står 12,5% af årslønnen, og så er det overstået, så er der ikke mere i at afsætte da det jo er det maksimale du kan skulle have ved fratræden. Jeg forestiller mig faktisk ikke der sker noget hvis det ikke udbetales - med mindre DU klager som ansat men ellers kan de 12,5% jo nok fixes ved enten lønregulering eller på andet vis

Arbejdsskade forsikring skal du have uanset hvad - i dit holding og være omfattet af i driften.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)