Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg tage for at designe plakater for andre?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Heeej søde Aminoer :)

Mit navn er Rikke My og jeg er nu begyndt at designe plakater.

Jeg har ellers i de sidste par år, mest tegnet blyant portrætter - men sidste år i september, designede jeg - i anledningen af Herlev Festuge - en grafisk byplakat, som blev tager RIGTIGT godt imod.
Herlev, fordi jeg bor i Herlev - og fordi jeg er meget begejstret, for lokalsamfund.



For et par uger siden, designede jeg så min hjemstavn Stevns, som plakat. Og siden hen, er opmærksomheden EKSPLODERET! :D Jeg har fået uendeligt mange henvendelser - nogle meget meget spændende nogle - og flere vil nu også have mig til at designe plakater, for dem.



Men.... jeg er jo slet ikke uddannet grafiker. Jeg er mere en slags kunstner - og jeg har derfor slet slet ikke forstand på, hvad jeg skal tage for sådan noget. Således er der en masse henvendelser, som jeg simpelthen ikke får reageret på - fordi jeg simpelthen ikke aner, hvad jeg skal sige.

De sidste 3 år, har jeg virkelig underbudt mig selv. Jeg har ofte tegnet stort set gratis, når jeg gjorde tiden op og det gider jeg bare ikke mere. Jeg VIL SÅ GERNE leve af det her!

Jeg har f.eks. en henvendelse liggende nu, på "Hvad skal du have for, at designe en plakat til xxx handelsdansforening?" - Ja, hvad skal jeg have for det? :)

Hvis nu jeg ikke lavede plakaten for dem, men i stedet brugte tiden på at designe en ny byplakat, som jeg selv vælger og efterfølgende kan sælge frit - så er det jo potentielt uendeligt, jeg kan tjene på den, via min egen shop. Og det skal jo matche op.

Jeg får ofte, af fagfolk at vide, at jeg udfører et virkelig godt stykke arbejde. Objekterne på mine plakater, er vektorbaserede og selv om jeg er autodidakt, mener jeg selv at have styr på mit kram.

Oppe i mit hoved, så er det noget med at jeg skal have en timepris (har sat mig en timepris på 545 kr + moms - så langt så godt) - og så skal der findes frem til en eller anden form, for licens aftale eller rettighedsaftale.... Eller...?
Ååååh, jeg er helt på bar bund - og pt. helt ude af stand, til at finde et overblik i det her..... Hjælp!?

Hav en fantastisk aften! :)

Bedste hilsener Rikke MY
www.rikkemyogdimseriet.dk

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg svarer lige på noget helt andet først:

NEJ hvor er de altså bare pæne. Og så vidt jeg kan se har du jo sørget for at de er karakteristiske for lokalområdet, og sætter byen/området i et både pænt og positivt lys. Det betyder også at du ikke bare uden videre kan lave dem for nye byer, men er nødt til at lave noget research for hver by. Det vil koste lidt penge - men vil også gøre at de er værd at købe.

Sådan nogle plakater vil jeg gerne købe og hænge op.
Jeg har lige 4 byer/områder jeg gerne vil have hængende. Så jeg håber at du får gang i den del af forretningen.

Hvordan de skal markedsføres og sælges og betales kan jeg ikke svare kvalificeret på. Hér må andre hjælpe. 

Amatøren hér tænker imidlertid:

Umiddelbart tænker jeg at du kan lave en hel serie i samme grunddesign som Herlev og Stevns.

Dem kan du markedsføreFacebook og sælge i en webshop for x kroner pr. by. Sælg dem i ruller, så de er til at transportere og så folk selv kan vælge rammer efter egne præferencer.

Du kan også vælge at sælge T-shirts med disse motiver - måske i starten så de først fremstilles på bestilling, så du ikke brænder inde med en masse i "forkerte størrelser". (husk jeg er amatør - måske er det en dum tanke). 

Når der så er kommet gang i det salg, så kan du måske lave et nyt grunddesign og sælge dem også. Det er altid godt med valgmuligheder, og folks præferencer er jo forskellige. 

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Vcon :)

Hvor er du bare sød - mange tusind tak, for de søde ord :)

Ja, det er klart, at jeg ikke kan lave en by på afstand. De 2 byer jeg har lavet, er begge 2 af mine hjemstavne og mange ting, var derfor oplagte for mig, at tage med.
Når jeg skal til at lave en by, som jeg aldrig har været i før, kræver det en del research. Således planlægger jeg en tur til Bornholm, til sommer - da jeg gerne vil lave en Bornholm plakat.
Det sjove ved Bornholm er, at jeg altid har drømt mig derhen - men aldrig har været der. Så nu er det nu! :D Men det er jo design "til mig selv" og derfor tænker jeg ikke så meget på omkostningerne hertil, da de forhåbentlig tjenes hjem, når plakaten er designet og i salg.

Men - hvis jeg kontaktes udefra og skal lave "nogle andres byer", så går jeg i stå. For er skide bange for, at ligge ud med en aaalt for lav pris (som jeg plejer) der kommer til at lægge barren for, hvor jeg ligger. 

Jeg vil allerhelst skabe en win/win situation, hvor alle parter er i lige dele af glade :)  

Men jeg sælger dem skam allerede, fra min webshop: www.rikkemyogdimseriet.dk og serien, den er på vej ;) Det har jeg gjort i et års tid nu - og naturligvis i rør ;) Ville sgu godtnok blive skuffet, hvis jeg modtog en sammenfoldet A2 plakat Høhøhø :P :D

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

De er rigtig fine.

Jeg tænker at din timepris er helt fair.
Måske man kan lave et "startgebyr" / således at en kunde betale 500 kr. (eller andet) inden du overhovedet er begyndt. For det ville da være ærgerligt at få lavet en hel plakat, og så kunden ombestemmer sig. 

Evt. forskel på til privatkunder og erhvervskunder. 
Måske du kender en ca. tid for en plakat. 
Få endelig lavet en aftale før du går i går, hvor der f.eks. står at du og kunden, er indforstået med at plakaten koster xxx kr. baseret på xxx timer (her er det nok lettere at sætte højt) og så give rabat senere. :)

Derudover klart noget med "denne plakat må ikke benyttes til copyright osv."  
Det var bare lige mine tanker.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 56
Fra  Zalong Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ser du dig selv som kunstner, eller som grafiker?

Hvis du hælder mest til kunstner ( sådan læser jeg det) ville jeg tage en fast pris for en sådan opgave. 

Har ingen anelse om hvor mange timer der går i sådan et projekt, men ville ikke være bange for, at tage en relativ god pris. 

Du kan sikkert hurtigt kalkulere det egentlige tidsforbrug på selve designet. Derudover skal du lægge ekstra timer oveni til kommunikation med kunden, 1-2 korrekturer, tid til lidt research, osv osv

( Iøvrigt ville jeg bede kunden komme med et oplæg til hvilke kendetegn de ønsker skal indgå i designet)

Når du har det antal timer du forventer, at bruge inkl alt, ville jeg runde op og lægge 1000-2000 oveni, som en form for betaling for dit “kunstnernavn”

Derudover kunne du sagtens lave en royalty aftale på 5-10% af salget. 

Ønsker kunden ikke at lave den form for aftale, ville jeg tage 25% mere for designopgaven.

Jeg ville sælge mig selv som kunstneren, mere end som grafikeren

Hvis jeg forelsker mig i et maleri til eks kr 8000,-, så er det for mig fuldstændig ligegyldig om kunstneren har brugt 2 uger, eller 2 timer på at male. Det er værket som sådan jeg betaler for, og ikke kunstnerens tid. 

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 178
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke.

Rigtig flotte plakater!
Som du selv er inde på, så lyder det som om at dem der ønsker disse plakater lavet, skal have lavet noget som er unikt for dem. Så er prisen selvfølgelig højere end hvis du havde designet noget, der kunne sælges igen og igen.

Hvis du derimod beholder rettighederne til dine værker, således at du kan sælge dem selv, så kan det godt betale sig at tage en mindre pris, da du ikke udelukkende bruger alt den tid det tager, på en enkel kunde.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)