Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved Holdingselskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen!

Jeg er lidt i tvivl om at holding selskaber betaler selskabsskat?

Så fx:

Jeg ejer et holding selskab 100%.

Mit holding selskab ejer så et driftselskab 100%.

Så betaler driftselskabet en selskabsskat på 22%.

Og derefter bliver udbyttet af vores profit taget op i holdingselskabet skattefrit.

Og så kan jeg trække pengene ud af holdingselskabet.

Men mit spørgsmål er så, betaler holdingselskabet selskabsskat ligesom driftselskabet?

Hilsen Lars.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Når holding ejer drift 100% så er der sambeskatning og derfor er det jo rent faktis holding der står for skatteafregning

SÅ skriver du at udbytte af din profit tages op skattefrit?

Det du må mene er at udbytte efter selskabskat flyttes skattefrit til holding som udbytte vedtaget på generalforsamlingen mm - efter regler om der skal være fri kapital samlet i drift  - og når udbyttet så ligger i holding, - så kommer næste spørgsmål

Du skiver, at så kan du trække pengene ud af holdig - men det kan du jo kun ved så at indberette udbytteskat til skat - du kan ikke bare tage noget som helst ud uden udbytteskat fra holding (jo løn med skatteindberetning men det er jo kun hvis du rent praktisk udfører arbejde for holding og ikke for drift)

Der er kun EN gang selskabsskat samlet når man har drift og holding men du kan ikke få pengene uden 27/42% udbytteskat uanset det sker fra drift eller holding direkte - holding sparer ingen skat her 

Samlet råd - gå til en bogholder online eller revisor, for du skal helst vide mere for ikke her, og måske på andre måder, pludseligt stå med håret i postkassen :)  

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit driftselskab har et resultat før skat på 1000 kr.
Det skal betale 22% heraf, altså 220 kr.
Derfor har du nu 880 kr., som du kan vælge at lade blive i driftselskabet eller udlodde i udbytte til Holding.

Udbyttet op til Holding er skattefrit.

I Holding har du et resultat før skat på 980 kr.
Her skal der betales 22 kr. i selskabsskat., fordi vi trækker resultat fra driftsselskabet fra inden vi beregner skatten.
Efter skat har du så 980 - 22 kr. = 958 kr. som du kan udlodde i udbytte eller lade stå i holding.

Den samlede skat der skal betales er således 220 + 22 kr. som skal betales fra Holding.
(Dette er meget forsimplet og der kan være afrundinger m.m. der skal tages højde for)

https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/praesentation-af-sambeskatning-i-aarsregnskabet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:

Dit driftselskab har et resultat før skat på 1000 kr.
Det skal betale 22% heraf, altså 220 kr.
Derfor har du nu 880 kr., som du kan vælge at lade blive i driftselskabet eller udlodde i udbytte til Holding.

Udbyttet op til Holding er skattefrit.

I Holding har du et resultat før skat på 980 kr.
Her skal der betales 22 kr. i selskabsskat., fordi vi trækker resultat fra driftsselskabet fra inden vi beregner skatten.
Efter skat har du så 980 - 22 kr. = 958 kr. som du kan udlodde i udbytte eller lade stå i holding.

Den samlede skat der skal betales er således 220 + 22 kr. som skal betales fra Holding.
(Dette er meget forsimplet og der kan være afrundinger m.m. der skal tages højde for)

https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/praesentation-af-sambeskatning-i-aarsregnskabet

den tror jeg ikke lige jeg forstod? Jeg er enig i at skatten i drift (som sambeskattes fuld her) er 220 kr ved overskud 1000 kr.  Hvordan får du frem, at der skal betales 22 kr i i skat i holding er 22 kr. fordi holding modtager udbytte? 
Hvis der kun er de to selskaber i sambeskatningen - kan jeg ikke se selskabsskatten blive andet end 220 kr ved overskud i drift på 1000 kr og holding isoleret 0 - uanset der flyttes overskud op i holding eller ikke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Holding er et selskab ligesom et driftselskab, bare med "flere" fordele.

Og det betyder at hvis holding sælger noget eller yder noget så skal de4 betales 22% skat af overskuddet.

Du blander tingene sammen.

Holding skal ikke betale skat af udbytte hvis det har et ejerskab over 10+ plus .eller hvis det sælger et selskab .

Men hvis holding har en omsætning. Så skal den omsætning beskattes .

Når du trækker penge ud af holding . Så er det ikke holding der betaler skatten . Men det gøre du som privat

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svar :-)

Måske kunne det godt være lidt kompliceret, det at jeg skrev i indlægget.

Men hvis at jeg har forstået det rigtig, så skal driftselskabet betale 22% i skat, og så kan man vedtage udbytte på generalforsamlingen, og derefter få udbyttet op i holdingselskabet skattefrit. Os så skal holdingselskabet IKKE betale skat hvis at det kun får udbytte, men hvis at det har en omsætning så skal omsætningen KUN beskattes? Er det forstået rigtig?

Hilsen Lars :-)

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Hvis du kigger tallene igennem igen, så tror jeg du ser hvorfor :)

Resultat efter skat i drift 880 
Resultat før skat i holding 980
Forskellen her på 100 kr. som er i holding, skal der jo betales 22% af også.
Så her har du de 22 kr. 
Skype-Wink

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Ja, udbytte mellem drift og holding er skattefri.
Du skal også lave et skatteregnskab for Holding.
Der kan være forskellige reguleringer (repræsentation, ej fradragsberettigede renter osv)

Hvis holding har indtægter og udgifter udover resultatet fra drift, skal de selvfølgelig også betale skatten af et evt. overskud.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt forstået Lars.

Du må ikke blande tingene sammen.

Et holdingselskab kan sagtens have en omsætning hvor der er indtægt og udgifter, udover salg af skattefrit selskab og skattefrit udbytte.

Du skal jo tænke at et holdingselskab er også et selskab .

Primært bruges et holdingselskab kun som pengetank eller eje andre selskaber .

Jeg kan give dig et eksempel.

Jeg har 3 selskaber.

Et driftselskab og 2 holdingselskab .

Det ene holdingselskab har omsætning og er moms registeret.

Så som du kan se, så kan et holdingselskab bruges til andre ting end bare være ejer/penge tank

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

LarsVistii:

Tak for alle svar :-)

Måske kunne det godt være lidt kompliceret, det at jeg skrev i indlægget.

Men hvis at jeg har forstået det rigtig, så skal driftselskabet betale 22% i skat, og så kan man vedtage udbytte på generalforsamlingen, og derefter få udbyttet op i holdingselskabet skattefrit. Os så skal holdingselskabet IKKE betale skat hvis at det kun får udbytte, men hvis at det har en omsætning så skal omsætningen KUN beskattes? Er det forstået rigtig?

Hilsen Lars :-)

ja sådan ca. Bortset fra det ikke er omsætning men hvis Holding har andre indtægter / overskud som kunne komme fra omsætning eller kunne komme fra andet de ejer uden at være hovedejer med sambeskatning - værdipapirer - ejendomme osv. Men ja - har holding kun dit drift er skat samlet i sambeskatningen 22% på overskud i drift - og så kan GF vedtage udbytte hvis der er fri egenkapital - op til holding uden mere skat
Om overskud ligger i drift eller holding = helt samme skat samlet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)