Hej Kasper
Næsten umuligt at spare på om det er rentabelt og du vil møde dusin-vis af lign situationer hvor en beslutning kommer til at bero på fornuft til at starte med og evalueringen af effekten skal baseres på mavefornemmelse. Vi har selv prøvet forskellige ting og baseret på det har jeg følgende betragtninger.
Jo flere og jo mere direkte konkurrenter I har jo mere relevant bliver det at gøre noget der skiller jer ud. Jeg er 100% sikker på at noget så simpelt som en karamel er nok for nogle og andre vil slet ikke opdage det. Jeg er dog ikke sikker på at det var aktivitet der ville stå højt på prioritet-listen i en opstartsfase.
Beslutter I jer for at tilbyde noget ekstra så vil jeg anbefale at tænke lidt udover karamellerne. Det er jo det alle andre gør.
Sælger i børnetøj så læg en refleks i pakken, eller et navneskilt så tøjet ikke forsvinder i børnehaven. Sælger i fodbolde så køb nogle fodboldkort, sælger i eksklusive ure så vedlæg et lille flot kort med tips til hvordan uret vedligeholdelse. Omkostningerne vil sikkert være det samme, men så får du noget der gerne skulle bidrage med en reel merværdi til kunderne og så er man en tand skarpere en konkurrenterne. I kan nok finde på noget der er bedre end disse simple eksempler. Vi har selv haft succes med noget så simpelt som nogle postkort der var designet så det passede til webshoppen. Der var kunder der spurgte om de kunne købe nogle ekstra - så ved man det virker for nogle. Det er så simpelt som at lave et rough oplæg og gå på freelancer.com - her vil du kunne få lavet et design til ingen penge. Lasertryk kan trykke meget billigt, selv i relativt beskedne mængder = bedre løsninger der er noget billigere end dit eks med karamellerne.
En anden løsning er at tage fat i relevante producenter af komplementær varer. Sælger i børnetøj så tag fat i Reckitt benckiser og hør om de vil have nogle Vanish tablet med i jeres pakker. Sælger i slik så tag fat i colgate etc. Vil nok kræve en vis volume og det er langt fra alle der vil give gratis samples trods relevans.
Opererer I i en niche uden mange og direkte konkurrenter så ville jeg ikke bruge tid på denne problematik før et godt stykke tid efter at I er etableret.
Held og lykke