Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idéen, der gør, at tyven mister interesse i at stjæle dine ting.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Selve idéen er simpel: forestil dig, at dine ting ikke virker, når tyven stjæler dem.

Hvordan kommer dette til at manifestere sig?

Det kan lade sig gøre på flere måder. Man kan lave det, således at en enhed (A) kommunikerer med en anden enhed (B), og hvis distancen bliver for stor imellem A og B, vil A og/eller B holde op med at virke. Det kan også gøres på den måde, at hvis A kan slukke for B når som helst uafhængig distance, hvor A kunne være en app på en telefon eller en elektronisk enhed, der er i stand til at kommunikere med B uafhængig distance. Her vil B også være en elektronisk enhed. B kan være forbundet til ikke-elektroniske enheder, men her vil B måske kunne udløse en reaktion, således at den ikke-elektroniske enhed bliver mindre værd, f.eks. hvis det var en farve, der sprang udover f.eks. møbler, der blev stjålet. Således vil værdien af disse møbler falde, og det vil være mindre attraktivt for tyven at stjæle sådanne møbler.

Hvis vi antager, at appen på en hvilken som helst telefon (enhed A) kommunikerer via enten Bluetooth, Wi-Fi, cellulære netværk eller NFC med B, som kan være f.eks. et ur, bil, lampe, computer etc. Hvis man tager distance-eksemplet, vil B ud fra en distance X holde op med at virke ved, at A notificerer B eller B notificerer A, hvor langt de er fra hinanden, og en mekaniske i B som kunne være f.eks. en switch og/eller en nøgle, der sendes og/eller sammenlignes fra A til B eller omvendt, der gør, at B holder op med at virke. Forbindelsen mellem A og B kan være krypteret. Enhed A og/eller B kan være rent software og/eller hardware. Hvis det er distanceuafhængigt, vil B f.eks. modtage en nøgle og/eller besked, som bruges til at låse B, således at B ikke virker længere. B vil da kun virke igen ved f.eks. modtage en nøgle og/eller besked fra A igen, som låser op for B. B kan være designet med eller uden en GPS. Der kan således være en dekodeanordning til at kunne dekode det sendte signal i form af en nøgle og/eller besked. Denne dekodeanordning kan både være i A og B. A og/eller B kan også være microcontrollere.

I forbindelse med den distanceafhængige løsning vil det også kunne være, således at en måleanordning til at tilvejebringe karakteristikker af bærebølgen af mindst et signal modtaget med antenneelementerne på enhed B og en styreanordning til at bestemme, hvorvidt den mobile kommunikationsenheds position er indenfor den begrænsende distance. Bærebølgens karakteristikker omfatter fasen, amplituden eller frekvensen af bølgen, eller en hvilken som helst kombination deraf. Derudover vil det omfatte en dekodeanordning, som er indrettet til at tilvejebringe identitetsdata i forbindelse med den mobile kommunikationsenhed ved at behandle et modtaget signal sendt fra den mobile kommunikationsenhed A.

I forbindelse med den distanceuafhængige løsning kan det være indkapslede pakker og/eller et signal sendt fra A til B og/eller omvendt. Disse pakker og/eller signal kan være krypteret. Når f.eks. B modtager en indkapslede pakke fra A, der beder B om at slukke for en enhed, kan dette foregå ved, at A skal autentificere B og/eller omvendt, hvilket kan ske ved at sende en nøgle – her vil B og/eller A måske selv hashe nøglen og sammenligne den hashede nøgle med sin egen hashing-funktion for at øge hastigheden af autentificeringen, eller autentificeringen kan foregå ved at sammenligne to nøgler. Dette var blot en måde at kryptere det på elegant og nem måde. Det kan selvfølgelig krypteres på andre måder også.

Begge processer kan gøres med eller uden autentificering, identitetsdata og/eller kryptering.

Praktisk

Helt praktisk vil det kunne manifestere sig i, at man som borger f.eks. har en app, der er forbundet med adskillige enheder i hjemmet og/eller andre steder (køretøjer, værktøj etc.), og hvis man så tager over til en ven eller besøger sin familie et andet sted, vil tingene enten fungere i en bestemt tidsenhed (f.eks. går det ikke, at ens køleskab slukker, når man kører væk fra huset) – den bestemte tidsenhed kan være ligeså lang tid, man ønsker, men hvis man siger en uge for nogle ting og en dag for andre (afhængig af egne præferencer) – eller holde op med at virke (hvilket i hverdagen ikke ville være særligt ideelt). Hvis vi antager, at de virker i en uge, altså det er så lang tid, de kan holde sig kørende, indtil de enten får et signal fra ens app eller beder om en bekræftelse for at holde endnu en uge. Hvis tyven så dukker op, mens du er ude for at besøge familien, og stjæler mange af dine – for nemhedsskyld – elektroniske ting, og du så kommer hjem igen samme aften og ser, at dine ting er væk, vil det enten fungere, således at du kan slukke for dem uafhængig afstand (de kan dog godt spærre nogle signaler), og/eller du kan vente til, at dine ting beder om endnu en bekræftelse, og da de så ikke får dette, vil de holde om med at virke af sig selv. Dette vil gøre det meget mere besværligt for tyven at stjæle, idet han skulle være en virkelig dygtig hacker for at få tingene til at virke igen. Dette vil dog også resultere i, at tyven ikke har nogle grunde til at stjæle dine ting, eftersom han ikke kan sælge ting, der ikke virker.

Hvis vi antager, at det også er møbler, der er stjålet, vil det også kunne lade sig gøre at lave det sådan, at en farvepatron og/eller andet ville kunne udløses, som vil resultere i, at f.eks. møblet ikke længere er attraktivt at sælge og/eller købe.

Hvilken virksomhed skal jeg starte?

Mvh. rekdaz

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du skal starte med at bygge en prototype, som demonstrerer det du beskriver.
Du virker til at have teorien på plads, så det burde ikke være set helt vilde, at lave nogle enheder, som kan det du beskriver.
Kender Raspberry Pi, Arduino eller en af de andre open-source leverandører af hardware? Det koster ikke en skid, at købe de enkelte moduler og programmeringen er app baseret og temmelig simpel. Hvis du får lavet en prototype, som er værd at masseproducere kan du få samlet dine egne moduler med egen kode.

Ang. dit forslag til kommunikation udelukkende via bærebølge, så vurderer jeg, at den er vanskelig at få noget effektivt ud af. Enten skal der temmelig meget effekt på senderen (og hvor kommer strømmen fra??) batteritid vil være begrænset. Det er sårbart for støj i alle tre moduleringer og et analogt signal er vanskeligt brugbart uden en konverter, hvis du skal bruge en smartphone eller anden app-baseret hardware.
Ang. din malingpatron. Så er udfordringen at undgå alt for mange fejleksplosioner i Arne Jacobsen møblerne :-) til prototype kan du overveje en pyroteknisk selestrammer, som er en fin lille sprængladning forberedt for elektrisk udløsning.

Spændende projekt. Der findes “Operation Mærkning” og GPS trackers, men mig bekendt ikke noget til husholdningselektronik.

Har du overvejet hvordan det evt. skal bygges ind i et køleskab eller et B&O anlæg? Hvis man alligevel kan fjerne det ved at reversere installationen, så er du jo lige vidt.

Tilmeldt 19. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har arbejdet meget med Raspberry Pi og Arduino. Det er skam billigt, og skabalonerne derfra er gode til f.eks. en masseproduktion. Jeg er også klar over, at selve ideen ikke kan patenteres, idet jeg har beskrevet den herinde, men også fordi der allerede er lavet en nyhedsundersøgelse, som har understreget det. SÅ masseproduktion er nok en nødvendighed. :)

mht. bærebølge-eksemplet har du ret, men det skal tages i betragtning som hovedregel, hvis man ønsker at associasere tankegodset bag ideen med ens produkt - så det var lidt derfor, jeg skrev det. 

De møbler bliver i hvert fald ikke meget værd efterfølgende! :D 

I større elektroniske enheder såsom køleskabe, anlæg, etc. vil man først skulle bede om tilladelse af producenterne, men hvis vi antager, at den er givet, så vil jeg i f.eks. køleskabe placere den i nærheden af kompressoren, men i teorien kan den placeres over det hele, dog ikke alle steder der er lige effektive! 

Derudover kan man jo også lave en udgave, der er afhængig af, man tjekker ind, så enten tingene virker ved at trykke eller de har brug for en impuls til at virke. Der er mange spændende muligheder, synes jeg! 

Tilmeldt 19. Feb 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg uploader snart på facebook og gofundme en kampagne til at støtte mit projekt, hvis man er interesseret! 

Mvh. rekdaz

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)