Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - brud med samlever?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 16
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg snakkede med en god kammerat i går om konsekvenserne for ens enkeltmandsvirksomhed ved et brud fra sin samlever igennem 10+ år. Jeg står ikke selv i situationen, og håber ikke at jeg ender der - men man ved jo aldrig hvad fremtiden bringer. Derfor ville jeg egentlig gerne vide, hvordan man er stillet, hvis man går fra sin kæreste (eller omvendt) i forhold til følgende:

Jeg startede for 3 år siden en enkeltmandsvirksomhed sideløbende med mit almindelig arbejde. Jeg har ene og alene opbygget virksomheden, der efterhånden er gået hen og blevet en rigtig god forretning. Indkomsten overstiger langt lønnen for mit almindelige arbejde.

Jeg har været sammen med min kæreste i ca. 10 år. Vi har hus, børn osv. Vi er ikke gift endnu - "blot" kærester/samboende. Hun har ligeledes et fuldtidsjob.

Min kammerat mente, at selvom det er min virksomhed, registreret i mit navn, kun mig, der har arbejdet for den osv., så skal hun have halvdelen af den ved et brud.

I så fald ovenstående er korrekt, er der så nogen måder hvorpå man kan sikre sig? Vi har snakket sammen min kæreste og jeg, og hun er enig i, at det er min virksomhed - men skulle uheldet være ude, er man givetvis ikke så gode venner længere, hvorfor det kunne være rart at have det juridiske på plads.

Jeg påtænker snart at gå fuldtid med min virksomhed, og det ville da være så ærgerligt, at hvis vi om 3 år gik fra hinanden, så stod hun tilbage med sit job og gode løn - samt halvdelen af mit firma, hvorimod jeg selv måske i værste tilfælde skulle lukke og slukke firmaet for at kunne betale hendes del.

Mvh

Alarm til hjemmet - Tyverialarm - alarm uden abonnement - videoovervågning - sikring af hjemmet - Alarm.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er forkert. Så længe i er samlevende/kærester har hun ikke ret til en krone.

Men var i gift istedet skulle hun have 50% af alt.

En anden ting. Det din ven snakker om er hvis du dør, så arver hun næsten alt hvis I har boet sammen de sidste 3år af dit levetid

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis nu i var gifte , og du vil ikke have hun skal have 50% af sit firma.

Så skal I lave et særeje dokument som begge skal underskrive

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Andre må rette mig hvis jeg tager fejl

Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:
En anden ting. Det din ven snakker om er hvis du dør, så arver hun næsten alt hvis I har boet sammen de sidste 3år af dit levetid

Nej, jeg må give SørenKosulent ret. Tværtimod hvad mange tror, så har samboende ingen ret til arv efter hinanden hvis der ikke er lavet testamente. Og det gælder UANSET, hvor længe man har boet sammen.

Man kan være begunstiget i forhold til udbetaling fra visse forsikringer og fagforeninger. Og man kan være berettiget til noget ATP. Men arv altså kun med testamente.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skygge Manden:

En anden ting. Det din ven snakker om er hvis du dør, så arver hun næsten alt hvis I har boet sammen de sidste 3år af dit levetid

Hvad bygger du det på. Om ugifte samlevende har boet sammen eller har børn sammen giver ikke ret til arv efter hinanden. I udgangspunktet for denne tråd vil børnene have arveret. Hvis den samlevende skal have arv skal det ske via testamente.

Tilmeldt 7. Oct 16
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de gode svar.

Det glæder mig at høre, at jeg er sikret hvis vi skulle gå fra hinanden en dag.

Min kammerat er i forhold med en jurist, og han var derfor ret skråsikker på, at man delte 50/50 som samboende i mere end 5 år.

Hvis nogle er rigtig skarpe - hvordan med en evt. bodeling? De penge mit firma udbetaler er af et betydelig beløb, og pengene bliver ofte købt til både personlige genstande og fælles indbo af ret høj værdi. Vil dette skulle deles 50/50, eller vil det som vi hver især har købt for egne midler tilfalde os?

Mvh

Alarm til hjemmet - Tyverialarm - alarm uden abonnement - videoovervågning - sikring af hjemmet - Alarm.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)