Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til aflønning... som ansat eller som konsulent?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Feb 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag til alle I kloge mennesker (Dette er mit jomfru-indlæg, så jeg håber, at jeg får formuleret mig præcist nok)

Jeg har en virksomhed (ApS), som er kommet ok fra start, men nu har jeg en lille udfordring, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med (Jeg har prøvet Google, men uden held).

Jeg har en samarbejdspartner, som godt vil betale mig et fast beløb om måneden, for at kunne gøre brug af mine kompetencer (Ren know-how, så der er ikke produkter involveret).

Mit spørgsmål er i den forbindelse:

Kan det bedst svare sig for mig, at hans firma aflønner mig som ansat i hans firma, eller vil det være bedre for mig, at jeg skriver ham en faktura på beløbet? (I begge tilfælde vil jeg skulle udbetale løn til mig selv fra mit eget firma, så der vil kun være forskel i størrelsen af udbetalingen)

Jeg håber, at spørgsmålet giver mening, og jeg glæder mig til forhåbentlig at høre input fra jer.

Med venlig hilsen

Jacob 

Fra Aarhus
Tilmeldt 2. Nov 17
Indlæg ialt: 46
Fra  Bourbon Beans I/S Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig at se, giver det, det samme - spørgsmålet er så bare om han vil "bøvle" med at ansatte dig i sit firma, istedet for du blot sender ham en faktura. 

Jeg ved ikke om der er noget skattemæssigt man skal forholde sig til alt efter hvad det er for noget arbejde der bliver lavet, men jeg ved at det er ganske normalt i konsulentbranchen blot at sende en faktura og derefter udbetaler løn i eget firma.

Mvh. Martin

Friskt ristet kaffe god -> bourbonbeans.dk -> Amino rabatkode: "iværkRABAT" (Gælder ikke faste leveringer)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal overveje det ud fra to synspunkter, som du ikke har med udover det økonomiske, hvilket er:

-Juridisk set, her er det spørgsmålet hvem som skal betale løn mv., ved sygdom, feriepenge mv. Hvis du er lønmodtager hos ham skal der formuleres en ansættelseskontrakt.

-Skats synspunkt, her afhænger det af om du har andre kunder. Hvis du har flere kunder og det kun er en mindre del af din tid du anvender, så kan skat stille spørgsmål ved om der er tale om en ansættelse. Modsat hvis du bruger meget tid og det pt. er din eneste kunde, så vil skat mene at du skal betragtes som ansat i hans virksomhed. 

Overordnet set tvivler jeg på at han vil have dig stående som ansat i sin virksomhed pga. eventuelle forpligtelser ved sygdom, ferie eller ophør af samarbejde.

Tilmeldt 23. Feb 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit gode svar, der giver fin mening... Jeg har andre kunder, så jeg må skrive ham en faktura.

Mvh. Jacob

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)