Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktier og skat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Er klar over, at forummet ikke er det helt rigtige, men jeg ved, der sidder mange kloge folk herinde, der godt kunne vide det, så jeg prøver alligevel :)

Jeg har nogle aktier, som jeg overvejer at sælge. Der vil være et positivt afkast. De er købt som privatperson.

Det afkast kunne jeg godt tænke mig at re-investere, men hvordan med skat?

1) Skal jeg her og nu betale 27% for afkast under 48.300 kroner og 42% for resten ved salg af aktierne? Og betales skatten med det samme? 

2) Kan jeg vente med at betale skatten til jeg er “færdig med at investere”, således at jeg først beskattes, når jeg sælger de nye aktier, jeg har købt for afkastet?

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

du betaler 27/42% af udbytte og gevinst i det år du tager den (og kan også have tab med samme fradrag) Der er også enkelte typer foreninger som har lagerskat men generelt er det af udbytte og realiseret gevinst og geninvestering har ikke skatttebesparelse  så du geninvester igen med beskattede midler

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Skatten vil indgå på din selvangivelse for 2018, hvis du sælger dem med det samme. Hvis du sælger dem nu, så vil jeg anbefale at rette din forskudsopgørelse, således at gevinsten indgår der og skatten bliver trukket gennem din lønindkomst. 

2) Du kan ikke udskyde beskatningen til når du er færdig med at investere. Du skal betale skat af udbytte, renter og når du realiserer gevinsten. Som John nævner så finder der en række af ikke udbytte udloddende investeringsforeninger og foreninger som kategorieseres som investeringsselskaber som lagerbeskattes skattemæssigt. Dvs. De beskattes af den løbende gevinst pr. 31.12 hvert år. Almindelige aktier indgår ikke her, så det er kun udbytte og realiseret gevinst. Dette indberetter bankerne for dig automatisk på din selvangivelse, hvis det som formodet er i et depot hos en bank i Danmark.

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget fyldestgørende og brugbare svar. 1000 tak til jer begge :)

/Lasse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)