Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af varer købt kontant (hjælp)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 16
Indlæg ialt: 21
Fra  Kamilla Andresen - tekstforfatter og korrekturlæser Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har brug for et hurtigt svar.
Hvis jeg som tekstforfatter køber en ny computermus eller en pakke blyanter eller hvad ved jeg, og jeg køber det kontant... Kan jeg så lægge kvitteringen ind i mit momsregnskab og i så fald, hvordan bogfører jeg det?
Pengene kommer jo ikke som sådan ud af min bank, men det er stadig en investering til mit firma, så jeg er i tvivl, om jeg skal skrive beløbet i kredit eller debet.

Håber I kan hjælpe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsat du ikke også bruger den computer privat - og det vil skat normalt mene - så er svaret ja - så bogfører du købet som kontant køb mod enten kassen hvis du har kontanter i firmaet eller mod mellemregning som privat indskud - købet debet mod mellemregning privat indskud kredit

Hvis du også bruger musen privat, hvad skat generelt vil mene hvis du har dem i hjemmet,  så vil computerens udstyr skulle have momsen delt og så skal du f.eks bruge en købskonto med halv moms (skat godkender uden videre 50/50) eller du skal til at bogføre 

Beløbet minus den moms du kan trække fra - på en konto uden moms debet - den del af momsen du kan trække fra direkte på købsmoms debet og modkonto for begge privat indskud mellemregning kredit 

Du kan for ret små penge få min bog Introduktion til Regnskab som letlæst forklarer mere om de ting der kan være smart at vide når man selv bogfører - enten i ebogs version eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 16
Indlæg ialt: 21
Fra  Kamilla Andresen - tekstforfatter og korrekturlæser Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, John.
Jeg skal dog lige være helt sikker.
Hvis det nu er noget, som jeg udelukkende bruger i firmaet, og hvis jeg ikke har en kontant beholdning til mit firma. Så bogfører jeg det som privat indskud og beløbet beløbet krediteres min firmakonto?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

debet udgiftskonto i drift og kredit mellemregning under egenkapitalen privat indskud

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)