Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt atypisk kontor - moms og skat...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal betale moms for første gang den 1 marts.

Jeg kan se der er muligheder for fradrag mht eksempelvis flaskegasafgift, og andre ting.

Jeg har adresse og virksomhedsadresse i Danmark. Her bor jeg sammen med to andre, men har et adskilt rum der bruges til kontor af mig.

Dette er min faste adresse hele året.

Jeg befinder mig ikke altid på denne adresse. Da mit arbejde er 100 procent online er jeg også nogle måneder om året i en autocamper i andre lande.

Jeg arbejder fra autocamper, som er mit hjem men ikke min adresse. Jeg har her, af naturlige årsager grundet meget lille plads, ikke et adskilt rum til kontor.

Jeg vil selvfølgelig gerne vide mere om hvad jeg i min situation kan fradrage af omkostninger.

Jeg har eksempelvis i DK kørt til kunder nogle gange, hvilket jeg tænker bør kunne fradrages?

Jeg kører nogle gange ekstra kilometer fordi jeg ikke har dækning hvor jeg er i udlandet - kan de km fradrages?

Kan jeg fradrage min regning til ekstra abonnement til firma for internet dækning.

Kan jeg på nogen måde fradrage omkostninger til nogen mad, el, vand, diesel, etc?

Det er beviseligt at jeg arbejde hver dag (hverdage) hvad end i autocamper i udland eller hjemmekontor i DK.

Ja, jeg er lidt ny og er i en lidt særlig "kontor" situation. Håber der er nogen der har råd 😁

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er en lidt speciel situation du står i, men den tankegang du skal have omkring omkostninger som kan fradrages er om det er i din personlige interesse eller virksomhedens interesse. Folk kan tit have svært at adskille dette. Når du tænker i virksomhedens interesse, så forstil dig hvis du var ansat et andet sted og en helt objektiv person ejede virksomheden om de mente reelt at du bør kunne fradrage de omkostninger. Det er lidt den tankegang der ligger bag ved mange af de beslutninger som skat og skatterådet er komme frem til. 

Lige for at svare på de forskellige problemstillinger særskilt:

1) Din hjemadresse i Danmark - Her kan du fradrage den forholdsvise andel til leje, el, vand og evt. ejendomsskat for det som svarer til dit kontor i dit selskab

2) Dit arbejde fra autocamperen. Eftersom at du ikke har særskilt kontor og at det må antages at det er mere privat end selskabets interesse at du bruger en autocamper, så vil jeg mene at du har svært ved at kunne argumentere for at tage fradrag i dit selskab overfor skat. I de tilfælde hvor man kan tage fradrag for autocampere er hvor folk har indrettet dem som et kontor, samt anvender det som en fast arbejdsplads for nemmere at komme rundt til kunder og ikke til beboelse.

3) Når du kører hen til dine kunder (fra kontoradresse eller mellem kunder, ikke fra udlandet) - Her kan du anvende reglerne for skattefrit kørselsgodtgørelse. Her får du 3,x pr. kørt kilometer som kan betragtes erhvervsmæssigt. Det fungerer i princippet ligesom løn, men er skattefrit for dig personligt. Søg på skats hjemmeside der er en god forklaring.

4) Kørte kilometer i udlandet på grund af dårlig internet dækning. Dette kan du ikke fradrages. Det vil aldrig være din virksomhedsinteresse at være placeret et sted med dårlig internet dækning.

5) Ekstra internet abonnement, dette kan ikke fradrages. 

6) Drift og leveomkostninger ved autocamper kan ikke fradrages. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Supersvar af nikokj - bare lille tilføjelse - Du bor med 2 andre i DK og så er det afgørende, at det du kalder separat rum tll kontor alene er indrettet med firmating - ingen private overhovedet og ikke fungerer som gennemgangsrum til andet vigtigt for personerne - så som køkken, toilet osv OG at I er lejere - for at du kan tage % af lejen feks svarende til m2 andelen. Ejerbolig kan kun fradrage andel af evt forbrug og ej. skat.

Kørslen - alene i DK kræver en meget nøje ført kørebog - m/km stand på hver side af erhvervskørsel + gerne begrundelse (kørt til kunden A) - da skat har store krav til selvstændige der kontrollerer sig selv.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal også overveje reglerne om social sikring, når du arbejder og befinder dig i andre EU lande.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Du skal også overveje reglerne om social sikring, når du arbejder og befinder dig i andre EU lande.

Ja, og 180 dages reglen skal også overholde for ikke at blive skattepligtigt i et andet land.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

Cef:

Du skal også overveje reglerne om social sikring, når du arbejder og befinder dig i andre EU lande.

Ja, og 180 dages reglen skal også overholde for ikke at blive skattepligtigt i et andet land.

gælder 180 dag (6 mdr) i alle lande til at blive skattepligtig - som i DK (nemt at huske hvis det er sådan :) )

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nikokj:

Cef:

Du skal også overveje reglerne om social sikring, når du arbejder og befinder dig i andre EU lande.

Ja, og 180 dages reglen skal også overholde for ikke at blive skattepligtigt i et andet land.

gælder 180 dag (6 mdr) i alle lande til at blive skattepligtig - som i DK (nemt at huske hvis det er sådan :) )

Den gælder i alle EU-lande. :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mon ikke skattepligten ved erhvervsindkomst risikerer at træde i kraft længe før de 180 dage i de fleste lande.......

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

Cookie - John Hannover:

nikokj:

Cef:

Du skal også overveje reglerne om social sikring, når du arbejder og befinder dig i andre EU lande.

Ja, og 180 dages reglen skal også overholde for ikke at blive skattepligtigt i et andet land.

gælder 180 dag (6 mdr) i alle lande til at blive skattepligtig - som i DK (nemt at huske hvis det er sådan :) )

Den gælder i alle EU-lande. :) 

Reglerne om social sikring, gælder derimod fra første øjeblik du sætter foden i et andet EU land og udfører arbejde.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

nikokj:

Cookie - John Hannover:

nikokj:

Cef:

Du skal også overveje reglerne om social sikring, når du arbejder og befinder dig i andre EU lande.

Ja, og 180 dages reglen skal også overholde for ikke at blive skattepligtigt i et andet land.

gælder 180 dag (6 mdr) i alle lande til at blive skattepligtig - som i DK (nemt at huske hvis det er sådan :) )

Den gælder i alle EU-lande. :) 

Reglerne om social sikring, gælder derimod fra første øjeblik du sætter foden i et andet EU land og udfører arbejde.

Det er simpelthen forkert det du skriver: 

Fra Borger.dk:

Hvis du er lønmodtager 

Begyndt at arbejde i flere lande efter 1.1.2015

Bor du i Danmark og arbejder i flere EU/EØS-lande eller Schweiz, herunder mindst 25 pct. i Danmark, er du omfattet af dansk social sikring. Det er uanset, om du arbejder for en dansk eller udenlandsk arbejdsgiver, og hvor mange arbejdsgivere du har.

Bor du i Danmark og arbejder i flere EU/EØS-lande eller Schweiz, herunder mindre end 25 pct. i Danmark, er du omfattet af dansk social sikring, når du:

  • er ansat hos en eller flere danske arbejdsgivere - eller
  • samtidig arbejder for to eller flere arbejdsgivere, og mindst to af dem har hjemsted i andre EU/EØS-lande end Danmark, fx hvis du samtidig arbejder for en norsk og svensk arbejdsgiver. Det samme gælder, hvis den ene arbejdsgiver fx har hjemsted i Schweiz og den anden arbejdsgiver har hjemsted i et andet EU/EØS-land end Danmark.

Bor du ikke i Danmark og arbejder i flere EU/EØS-lande, herunder mindre end 25 pct. i dit bopælsland, er du omfattet af dansk social sikring, når du:

  • kun er ansat hos en dansk arbejdsgiver - eller
  • samtidig er ansat hos en dansk arbejdsgiver, og du har et bijob hos en anden arbejdsgiver i dit bopælsland.

Du skal kontakte de sociale myndigheder i det land, du bor i, hvis du arbejder for en dansk arbejdsgiver i to eller flere EU/EØS-lande eller Schweiz samtidig. De sociale myndigheder dér skal tage stilling til, om du skal være socialt sikret i det land, hvor du bor.

Begyndt at arbejde i flere lande før 1.1.2015

Der kan være andre regler, der gælder, hvis du vil søge for en periode, der starter før 1.1.2015. Kontakt Udbetaling Danmark, hvis du vil vide mere om reglerne.

Hvis du er selvstændig

Du er omfattet af dansk social sikring, hvis du bor i Danmark og driver selvstændig virksomhed i to eller flere EU/EØS-lande eller Schweiz. Det er dog bl.a. en betingelse, at du udøver mindst 25 pct. af din virksomhed i Danmark. Man vurderer omfanget af virksomheden, ud fra bl.a. arbejdstid, omsætning, antallet af leverede tjenesteydelser og indtægt.

Du behøver ikke at arbejde inden for samme branche i de forskellige lande.

Hvis du har bopæl i udlandet

Hvis du bor i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, skal du kontakte de sociale myndigheder i landet. De tager så stilling til, om du er omfattet af social sikring dér. Hvis de mener, at du er sikret i Danmark, sender de din sag til Udbetaling Danmark.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)