Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde løber fra aftale - hvor står jeg?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har en mindre virksomhed der designer logoer, og jeg havde en lidt ærgelig oplevelse med en kunde. 

D. 26/2 bestiller kunden et skræddersyet logodesign fra mig. Vi går straks igang med opgaven, og leverer 1½ dag efter. Kunden har nogle ændringer/en revision, og vi gennemgår ændringerne, og leverer dagen efter. 

Kunden har dog yderligere ændringer - fair nok, vi retter og leverer igen dagen efter. Da jeg har sendt billedfilen til kunden, spørger jeg samtidig om alt nu er, som han ønsker, inden vi går videre med at sende vector og kildefiler til kunden. Dette er lørdag d. 3/3.

Jeg hører ikke fra kunden før i går, tirsdag d. 6/3, hvor han skriver, at han har fundet en anden til opgaven, da han synes vi var for langsomme. 

I mellemtiden har kunden brugt det logo vi designede, på sin hjemmeside, i testfasen af denne.

Mit spørgsmål er nu, kan jeg opkræve betaling fra en sådan kunde, der løber fra en aftale, så sent i forløbet? Aftalen blev indgået skriftligt, og alt er dokumenteret gennem ordreformular og facebook beskeder.

Umiddelbart peger alt logik på ja, men jeg ville blot have styr på det juristiske, inden jeg sendte en faktura

På forhånd tak for hjælpen! :-)

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
6 dage er ikke ret lang tid til logo design, så  den holder slet ikke.

Jeg tolker det helt bestemt som at kunden har fået nye ideer eller også prøver de at undgå at betale for det logo.

Så jeg ville tage kontakt til kunden og prøve at finde ud af hvad der ligger bag ved.

Hvis der ikke er nogen aftale om deadline, så er jeg ret sikker på at de vil tabe en evt. sag på argumentet om for langsomme.

Det er så vigtigt at du søger for kunden får de endelige filer hvis du går efter betaling, eller har de en sag om manglende levering.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg i sin tid arbejde med freelance webdesign, valgte jeg at kunden skulle betale halvdelen af det samlede beløb upfront. Mener jeg gjorde det ved alle opgaver over 2500 kr. for nye kunder.

Herved blev alle de dårlige betalere sorteret fra og resultatet var at jeg ikke længere skulle bruge tid på trælse folk der ikke ville betale.

I første omgang ville jeg se om jeg ikke kunne få en aftale med kunden (har i ringet til dem?). Dette er langt den bedste løsning og mange vil ændre mening, når de indser de ikke kan slippe afsted med det.

Er det helt umuligt at få lavet en rimelig aftale ville jeg sende dem en faktura og efterfølgende fakturaer med rykkergebyr (med de juridiske krav og regler i bunden af faktura), dette fik i sidste ende mine kunder til at betale.

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Jan 18
Indlæg ialt: 25
Fra  Ordkild Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Send en faktura og efterfølgende rykkere. Det skal du nok få dine penge på. Hvis I når så langt, at der opstår en reel konflikt over det, så står du super godt, hvis alt er, som du skriver.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

switch:
valgte jeg at kunden skulle betale halvdelen af det samlede beløb upfront

Så er det jo bare kunden der står med aben hvis du ikke levere eller går konkurs

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan blot fortælle at det var den måde jeg valgte, og herefter ikke opleverede et eneste problem med at dårlige betalere efterfølgende. Alle dem der ikke var seriøse sprang fra, og dette gav mig mere tid til at yde en super service til mine gode kunder.

Der var ingen at mine kunder der gjorde opmærksom på at de synes det var urimeligt. Alle mine kunder var så også baseret på referencer og ingen markedsføring fra min side - jeg leverede så også hver gang og ofte før den aftale tid ifølge kontrakten.

Skulle det være sket at jeg ikke kunne levere, af den ene eller anden årsag, ville jeg have leveret pengene tilbage til kunden. Se det som en form for depositum om du vil.

Hvad hvis kunden går konkurs, så er det jo bare dig der står med aben?

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sendte de sidste filer til kunden, og sagde, at jeg synes at han skulle have det, han havde betalt for. 

Kunden svarede, at de ikke havde betalt, og kom heller ikke til det. "Som jeg skrev i går er vi ikke interesseret i jeres service, og har fundet en anden leverandør". 

Jeg gør dem høfligt opmærksom på, at det var ærgerligt de ikke var interesserede i vores service, men at vi havde indgået en aftale, og at vi havde leveret vores produkt. Efter dette bad han mig om ikke at kontakte ham igen. 

Han siger slutteligt, at han ikke er interesseret i at arbejde med os, og ikke har tænkt sig at betale for noget han ikke skal bruge. 

Det er vel klokkeklart at han er løbet fra sin aftale, og at jeg bare skal sende faktura, nu da han ikke vil tale mere om det, ikke sandt?

PS: Tak for svarene indtil videre :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Jan 18
Indlæg ialt: 25
Fra  Ordkild Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kør på med faktura, og tag et screenshot af hans brug af dit arbejde. Så kan du altid beslutte dig for, hvor meget energi du vil bruge på det, hvis han ikke reagerer.

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har dokumentation på at han har brugt dit logo på sin hjemmeside, som er offentligt tilgængelig, så kan du jo køre en ophavsretssag på ham, hvis ikke han betaler. I så fald har han jo ikke ret til at benytte dit arbejde på sin hjemmeside.

Sørg for flest mulige screenshort og eventuelt dokumentation fra archive.org hvis de har gemt en kopi af hjemmesiden.

Herefter kan du bare kontakte https://not-allowed.dk/

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sendte faktura ud her til aften, og har netop modtaget følgende mail fra kunden. Hvordan skal jeg forholde mig til den?

I følge vores hjemmeside, leverer vi logoet (første version, inden for 48 timer).

Denne faktura vil IKKE blive betalt da vi ikke har modtaget noget produkt før vi meldte ud at vi ikke ønsker at samarbejde med jer længere, dette er os klart og tydeligt meldt ud til (mit navn)
(Firmanavn) har ikke leveret rettidigt og jeg har meldte klart ud, før (mit navn) forsøg på at tvinge mig til at modtage illustrator fil i messenger (aldrig har jeg set noget mere amatør agtigt)(Han kontaktede mig på messenger, og al kontakt er foregået derigennem), at jeg IKKE er interesseret i jeres ringe service som lader kunder hænge i flere dage(de dage vi afventede bekræftelse) trods jeres hjemmeside ligger op til hurtig levering. Det er ret klart at det er falsk reklame.

Jeg har skrevet til (mit navn) at jeg ikke ønsker at blive kontaktet af jer igen og det gælder stadig!

Alt kontakt fra jer fremadrettet vil blive betragtet som chikane...


Hmm.....

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)