Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder som timelønnet?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gbc13. Der står specifikt: "Ansættelsesforholdet reguleres af funktionær- og ferieloven i det omfang, de ikke er fraveget i det følgende. Ansættelsen sker således på prøve i et tidsrum på indtil 3 måneder." og senere "Nuværende ansættelseskontrakt kan af begge parter opsiges i henhold til den til enhver tids gældende funktionærlovs regler", så det vil jeg også mene, men min arbejdsgiver mener ikke, der er tale om nogen erstatningssag, da jeg er timelønnet. 

Og tak for meget brugbart svar! Jeg undersøger de ting, du har nævnt. Ift. indkomst, har jeg et studiejob hvor jeg får under 2000 månedligt, og ellers SU. Derudover bor jeg hjemme, så mht. indboforsikringen har jeg ikke styr på meget, men jeg vil forsøge at undersøge det. Tusind tak!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær nu lidt kvik, hvis der ikke er nogen i Albertslund så kontakt en i nærheden F.eks Rødovre eller Glostrup. Kommunen har ingen med den gratis retshjælp at gøre.

Tilmeldt 14. Mar 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var så lidt, som ung er ansættelsesforhold en jungle at hitte rundt i.
Indkomstmæssigt kan du i hvert fald sagtens søge fri proces, beløbsgrænsen er i 2018 322000 kr.
Selvfølgelig vil arbejdsgiver gerne tolke reglerne efter eget hoved, tsk tsk.
Men din ansættelseskontrakt kan ikke fraviges, og du kan altså også være timelønnet under funktionærloven. Der er noget, der hedder timelønnet funktionær.
Tjek evt følgende sider ud:

https://www.detfagligehus.dk/faa-hjaelp/loenmodtager/i-arbejde/ansaettelse/funktionaer-eller-ej/

https://di.dk/personale/personalejura/ansattelse/timeloennede/pages/timeloennede.aspx

Tilmeldt 13. Mar 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn. Jeg må undskylde, at jeg ikke er kendt med dette system, og hvis det har frustreret dig. Jeg tænkte dog, at det ville spare mig en del tid, hvis du i forvejen kendte svaret til mit spørgsmål, så jeg ikke skulle gå forgæves. Jeg håber ikke, at det har været dig meget besvær, at skulle svare på mine spørgsmål, og jeg er ærligt taknemmelig for din hjælp. Det er ikke altid let at navigere rundt i retssystemet generelt, når man er teenager, og ikke har fået vejledning til dette, samt i forvejen er i en meget frustreret situation, der indtil videre kun har været mod mig. DBH. 

Tilmeldt 13. Mar 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gbc12. Igen, tusind tak for din hjælp! Jeg har selv førhen været inde og læse på de links, du har vedhæftet, men jeg føler mig stadig forvirret. Mit største problem lige nu er vel, hvordan jeg eventuelt kunne udregne en erstatning for misligholdelse af opsigelsesvarslen, og at min arbejdsgiver har nægtet mig arbejde i perioden, da jeg som sagt blev ansat som timelønnet.

Det, der nok har givet mig en stor følelse af magtesløshed, er min arbejdsgivers tilbagemelding, da jeg anmodede om kontaktinformation til rette afdeling, da jeg omtalte et eventuelt erstatningsansvar hos dem, hvor svaret var "Du er blevet ansat som timelønnet, så forstår ikke hvad erstatningsansvaret kunne være." Jeg opfatter svaret som af flabet karakter, og de virker ikke umiddelbart samarbejdsvillige. 

Hvis du har en idé om, hvordan jeg kunne fortsætte herfra, i forhold til eventuel erstatning, ville jeg sætte stor pris på det, men ellers vil jeg naturligvis forsøge at opsøge gratis retshjælp eller fri proces, som du nævner. Igen, tusind tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal nok lidt forarbejde til når du ikke er i fagforening og en erstatning når vi taler opsigelse i en prøveperiode vil nok begrænse sig til max 14 dages løn (standard ved opsigelse i prøveperiode) måske sat lidt op  hvis det tydeligt fremgår det er funktionærvilår osv.
Det kræver så bare en del af dig for at nå dertil, og om det er besværet værd kan kun du afgøre men nu er det dig der skal selv altså - selv finde ud af gratis retshjælp ( som IKKE kører sagen men KUN giver dig råd) eller gå til en rigtig advokat - med risiko for omkostning - som, hvis sagen vindes, advokaten vil vælte over på arbejdsgiveren.
Mit råd: Læg det bag dig og kom videre, vær i fagforening hvis du vil tage de strider der kommer og så kom videre trods du føler dig såret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John! Tusind tak for dine råd. Der er ikke tale om 14 dages opsigelsesvarsel, men en måned, da prøveperioden var overstået. Det drejer sig altså om cirka halvanden måneds penge i alt. Ville heller ikke selv mene, at det ville være besværet værd for 14 dage, det er klart. Desuden er arbejdsgiveren meget fjendtlig over for mig, og jeg synes ærligt talt ikke, at de bør kunne slippe afsted med det uden videre. Derfor vil jeg rigtig gerne forsøge mit bedste. Det kan dog være, jeg må "give op" på et tidspunkt, da min arbejdsgiver slet ikke er samarbejdsvillig og ikke har svaret mig i noget tid nu. 

Mht. fagforening, så er jeg i gang med at få meldt mig ind! Jeg har lige været i dialog med en, men de kunne ikke melde mig ind, da jeg fortsat går i gymnasiet. Virkeligt ærgerligt, men jeg leder videre :) 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)