Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmaovertagelse.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Midtlangeland
Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 54
Fra  Spodsbjerg Maskinværksted Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :


Hej Amino'er

Går og undersøger mulighederne for at udvide mit nuværende firma, ved at tilkøbe et andet firma.
Mit firma er personligt ejet.

Hvis jeg køber et andet, personligt ejet firma, så ved jeg godt at jeg ikke kan overtage sælgers cvr nummer, men kan man "forlange" i en købskontrakt at sælger lukker sit cvr nummer ?  Eller må man "nøjes" med en klausul om, at sælger fremover ikke må producere de emner som bliver evt bliver overtaget af mig ?

En anden mulighed :
Hvis jeg overtager et eksisterende a/s, og flytter produktionen til mine eksisterende lokaler, kan det a/s så købe de maskiner osv som jeg pt ejer i mit personlige firma, eller må man godt drive 2 firmaer i samme lokaler, som deles om maskiner/udstyr osv ?

Hvilke fordele /ulemper er der umiddelbart ved at overtage et a/s i forhold til at overtage et personligt ejet firma ?

Mvh
Mikael

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

1: du kan købe hans aktiver fra hans enkelmandsfirma og ikke hans cvr nr som du nævner.

Du kan købe selv firma (cvr) hvis det er et IVS,ApS,a/s

Der er frihed aftale mellem erhverv i Danmark, så i princippet kan du godt.

2: jo det kan du godt, men husk det skal være til markedspris, ligesom hvis det a/s skulle købe det af en helt anden firma som du ikke ejer.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er begrænset hæftelse på a/s og ikke personligt hæftelse som der er i enkelmandsfirma.

Plus du kan sælge andel i et ivs/ aps og aktier i et a/s , dvs hvis du vil sælge 10%,20%,30%,40%,50% af selskab og frigøre nogle midler.


Ulempe: udgifter til regnskab, eksempelvis årsopgørelse og forsikringer. Muligvis tilladelse af staten ( kommer an på hvilke branche du er i)

Fra Midtlangeland
Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 54
Fra  Spodsbjerg Maskinværksted Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden, tror du det som udgangspunkt vil være nemmere at finansiere køb af et a/s eller aps, frem for et personlig ejet firma ? Da der kan stilles anparter/aktier som sikkerhed ?

På hvilken måde mener du at udgiften til regnskab og forsikring bliver større ?
Har pt revisor til at ordne årsregnskab, men vil selvfølgelige blive lidt dyrere hvis der er mere revisonsarbejde i det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal først og fremmest beslutte dig for OM du mener personlig virksomhed er godt, taget i betragtning af en maskinestation osv nok har en vis risiko og den øger du vel ret klart ved at overtage et selskab. Jeg vil mene du skal over i selskabsform - et ApS ville størrelsesmæssigt nok være naturligt

Du kan her se hvad det giver af ekstra omk. og krav - fordele og ulemper i forhold til personlig virksomhed som du har nu http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Du skal, hvis du vil over i ApS, og overtage det nye som ApS under alle omstændigheder NU have fat i en god revisor eller jurist til at rådgive dig, da du i så fald formentlig skal omdanne egen personlig virksomhed til selskab, formentlig gennem skattefri (skatteudskydelse) omdannelse, som kræver revisor erklæring. 

Jacob Tøjner fra www.ditselskab.dk laver mange omdannelser (via revisor) og kan også rådgive ved overtagelse af andet selskab, hvor der virkeligt er meget der skal checkes for skeletter i skabene, og her kan der overvejes om du vil have holding ind over (Jacob ELSKER det Wink ) men det er ikke spor sikkert det er nødvendigt

Du skal til at rykke på det hvis du er inde i forhandlinger, og det skal du gøre via nogen du kan have tillid til og kan finde referencer på. 

JA det vil koste noget, men sparer du for meget her, så er det de dyreste penge du nogen sinde vil have sparet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"Hvis jeg overtager et eksisterende a/s, og “

Det er risikabelt at overtage et brugt selskab. Man kan aldrig vide om der kan være forpligtelser o.s.v.
Stift/køb i stedet et nyt selskab, og køb så aktiviteterne af det brugte selskab.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

John. Har svaret på den del.

Og som mikeal siger , giver jeg ham også ret i det.

Altså man kan pant sætte sine aktier/anparter, men der skal meget til hvis nogen skulle gå med til det da der skal fremvise regnskabet og budgetter.

Måske overskud kunne være et krav


Side 1 ud af 1 (7 indlæg)