Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Plakater: Gode råd til valg af papir mm.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa :)

Vi er efterhånden ved at være klar til lanceringen af vores plakat-shop. Vi har en masse designs klar og også snart en hjemmeside.

1) Jeg er dog en lille smule i tvivl om hvilken type papir man bør vælge. Der er tale om plakater i minimalistisk design med få / afdæmpede farver. Der er mange sort/hvid og mix af landskaber mm.

Vi havde indledningsvis valgt 250 gram semimat, men nogle af vores testere har kommerenteret på genskinnet i plakaterne. Jeg har ikke meget viden omkring papirtyperne, så jeg ved ikke om valget heraf overhovedet har indvirkning på genskinnet.

2) Rammerne til plakaterne. Vi skal måske også sælge dette på et tidspunkt, men uanset hvad så har flere testere spurgt om valg hertil. Så vidt jeg ved, kan man i hvert fald vælge mellem plexiglas og almindelig glas. Er der nogen forskel i forhold til genskin ved disse? Og er der andre faktorer, der spiller ind (udover plexiglas er mere holdbart).

3) Vi skal have vores logo nede i højre hjørne af alle vores plakater. Vi er dog lidt i tvivl om størrelsen af dette logo. Nogle anbefalinger?

Hvis nogle gider tage sig tid - og har erfaring med ovenstående, vil vi være meget taknemmelige.

Mvh Minida

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Anyone? :)

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tålmodighed er en dyd.... ;-)

Omkring selve papiret, så kører vi i MediaMouse også på 220-250 gr. papir til plakater.
Vi har to typer - Gloss (blank) og Semimat. Og det er også det som en del andre også benytter til plakater kørt i storformat-print.

Grunden til selve papirvalget ligger i at det er det som giver den bedste reproduktion af farverne i filerne.
Vi har prøvet med forskellige ubestrøgne papirtyper af de typer som vi bruger i vores normale trykproduktion.
Men problemet har været at farverne bliver meget udvasket, da blækket fra printet bliver suger meget ned i papiret.
Og når blækket opfører sig sådan, så kan vi heller ikke farvestyre korrekt. Og der kan heller ikke komme det samme "smæk" på farverne.
Så derfor gik vi ved fra at tilbyde denne papirtype. 
Jeg går ud fra at det er samme udfordring som de fleste andre har stået med.

Om papiret er blankt eller mat i overfladen har inden effekt, så snart plakaterne er sat ind i en ramme.
Så er det glasset i rammen der giver den blanke overflade.

Hvor stort logoet skal være er et spørgsmål om smag. 
Men som tommelfingerregel vil jeg sige, at du bør tænke på det fra kundens side af.
Ville du selv have en pæn plakat hængende, hvis der sad et stort logo nede i det ene hjørne?

Jeg kan se at de fleste af de plakat-webshops, som vi producere plakater til, oftest har deres "logo" i form af deres webadresse stående.
Og på f.eks. en 50 x 70 cm. plakater, der er webadressen sjædent over 8 cm. i længden og holdt i en neutral farve i forhold til baggrunden.

/Jesper 



Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det gode svar Jesper - det er værdsat. :)

Hvad er forskellen på semimat og gloss? Hvornår er det ene af foretrække fremfor det andet?

Men rart at vide, at genskinnet umiddelbart ikke har noget med papirtypen at gøre.

---

I forhold til rammer. Plexiglas, alm. glas eller lignende - er der nogen, der har erfaring med, om dette har en indflydelse på genskinnet?

Mvh

Minida

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra Århus
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 167
Fra  Illux.dk Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har allerede fået gode svar på det meste, men jeg har lige et indspark til følgende:

Minida-plakater:
Er der nogen forskel i forhold til genskin ved disse? Og er der andre faktorer, der spiller ind (udover plexiglas er mere holdbart).

De fleste kunder vil ikke kunne se forskel på akryl/plexiglas og glas, så valget er måske ikke så vigtig.

Det med at plexiglas er mere holdbart er rigtig i forhold til hvor meget der skal til for at det smadre, men i forhold til ridser er glas mere holdbart.

Fordele ved at vælge glas.
- Det er ikke så statisk som akryl, hvilket både er en fordel hvis du skal monterer i ramme, og i forhold til rengøring for kunden.
- Jeg syntes glas er nemmere at rengøre.
- Det bliver ikke ridset så nemt.
- Ved store indramninger kan akrylplader "bølge" en anelse. Jeg ser det, men har ikke været udsat for at mine kunder ser det, så denne er nok ikke så vigtig.

Fordele ved at vælge akryl
- Det smadre ikke så nemt. Hvis billederne skal sendes til kunder, bliver glas over 50x70cm besværlig at sende. 50x70cm og under kan godt sendes med post, men der vil selvfølgelig være enkelte reklamationer på smadret glas.

Jeg håber at du kan bruge det til lidt.

Venlig hilsen Nees - Business Development Engineer Medejer af Illux A/S, Elefantprint.dk og AntHouse Production.

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det gode svar :)

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)