Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab Opløst som ejer 30% af et driftselskab

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de gode tilbage meldinger, jwg har idag modtaget dette brev i min eboks

Din virksomhed modtager denne besked, fordi Ejerregister: Nedskriv ophørt ejer den 18/04-2018 har foretaget registrering i Det Offentlige Ejerregister af ejerne i virksomheden

Jeg har ligeledes snakket med en jurist og han gav udtryk for at anparts overdragelse skulle være udført inden selskabet blev tvangsopløst, hvilket ikke er sket.

Jeg har snakker erhversstyrlsen og venter svar fra deres juridiske afdeling.
Hans selskab er blevet tvangsopløst 3-4-2017,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Sk_2k:
Jeg har snakker erhversstyrlsen og venter svar fra deres juridiske afdeling.
Hans selskab er blevet tvangsopløst 3-4-2017,

Jeg ved det er en gammel debat - men fik du så svar fra erhvervsstyrelsen på, hvad pokker der var sket med de x% anparter i det opløste holding selskab. Havde ejeren fået dem overdraget til 0 kr eller hvad skete - for drift kan jo ikke bare være forsat med halv ejer?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er endt hos en kurator som stod for salget af de 30%, tilbage til os, på vejne af det opløstes selskabs ejer, så vi måtte købe vores anparter tilbage til en pris som blev forhandlet mellem os og ejeren af det opløste selskab.

Så det har kun taget os næste 11 måneder at nå til enighed og få en aftale på plads.

Så ja i princippet blev selskabet bare ført værdi mæssigt tilbage til stifteren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Sk_2k:

Sagen er endt hos en kurator som stod for salget af de 30%, tilbage til os, på vejne af det opløstes selskabs ejer, så vi måtte købe vores anparter tilbage til en pris som blev forhandlet mellem os og ejeren af det opløste selskab.

Så det har kun taget os næste 11 måneder at nå til enighed og få en aftale på plads.

Så ja i princippet blev selskabet bare ført værdi mæssigt tilbage til stifteren.

super tak - og her kan vi så FORMODE at når kurator har forhandlet for stifteren, så har kurator måske kunne tage sin del af kagen ved at pengene først gik i selskabet - som betalte kurator og tvangsopløsning og så blev opløst med en evt rest tilbagebetalt til ejeren af det tvangsopløste. Det vil jo give fin mening

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Sk_2k:

Sagen er endt hos en kurator som stod for salget af de 30%, tilbage til os, på vejne af det opløstes selskabs ejer, så vi måtte købe vores anparter tilbage til en pris som blev forhandlet mellem os og ejeren af det opløste selskab.

Så det har kun taget os næste 11 måneder at nå til enighed og få en aftale på plads.

Så ja i princippet blev selskabet bare ført værdi mæssigt tilbage til stifteren.

Interessant vinkel!

Nu var I en situation hvor de tilbageværende to ejere åbenbart var interesserede i at betale for andelene. En typisk situation når selskabet har negativ egenkapital og en partner der falder ud, er vel ofte at en kæmpe del af værdien fremadrettet er de tilbageværende partneres arbejde.

Hvad var der sket hvis I ikke kunne nå til enighed om at købe anparterne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Hvad var der sket hvis I ikke kunne nå til enighed om at købe anparterne?
tidligere tråde herinde tyder på, at hvis de er virkeligt værdiløse så kan ejeren overtage dem til nul fra ejerens tvangslukkede selskab via kurator - men sikker er jeg ikke. De kan jo ikke bare forsvinde op i den blå luft ejermæssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Når et selskab tvangsopløses udmeldes en likvidator til at varetage sagen. Hans/hendes opgave er at realisere aktiverne i selskabet (her anparterne i datter). Hvis holdingselskabet er insolvent, går selskabet konkurs. Herefter realiserer en kurator aktiverne (her anparterne i datter). 

Hvis anparterne er = 0,00 så forsøges de alligevel realiseret. Er der ingen ejeraftale (https://www.ditselskab.dk/mere-info/ejeraftale ) så spørger likvidator/kurator nærliggende 'kunder' om de er interesseret, dvs. de andre anpartshavere. Er der ikke andre, men kun 1 anpartshaver, så spørges han/hun. I princippet kan vedkommende betale 1 kr. hvis der findes enighed om den pris. 

Anpartshaveren i Holdingselskabet får imidlertid ikke anparterne i datterselskabet automatisk, og denne tråd er et enestående eksempel på, hvorfor en ejeraftale er relevant. Tvangsopløsningen vil - efter en normal ejeraftale - altid udløse en forkøbsret for de 2 andre, hvorefter den administrativt mindre stærke fyr/pige er ude af billedet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er jo mere hvad der sker når et holding ejer - feks 40% af et driftsselskab og holding tvangsopløses

Hvis 60% ejerne af drift ikke kan enes om at give noget som helst for de anparter og der ikke er ejeraftale. Hvad er så kurators mulighed?

Han kan jo ikke tvinge dem ned i halsen på de to andre der har f.eks 60% med halvdelen værd. Så står drift jo nu uden 40% ejer 

Jeg havde en hyggelig snak med Advokat Niels Ulrik Ottesen (som venligt ringede mig op efter at have set spørgsmålet på nettet) Han forstod problemet. Han mente ikke kurator bare så kunne lade ejer af det tvangsopløste holding modtage de værdiløse anparter personligt, i alle fald ville kurator kunne få kritik siden, hvis drift pludselige udviklede sig og viste stor værdi.

Omvendt var han enig i, at kurator ikke kunne tvinge anparterne ned på andre - og muligheden for kurator kunne så være, at lade holding blive liggende som det lå, under tvangsopløsning, og afvente, i alle fald måske et år, om drift fik værdi og andre ville købe. Omvendt var NUO også klar på, at det jo ikke kan lade sig gøre praktisk, at skifteretterne har en række limbo/sovende selskaber liggende.

Det endelig svar virker nok til, at det er op til kurator i sagens natur.

Jeg skrev selv på baggrund af den samtale og andre erfaringer her inde fra - hvor bla.a en ejer personligt blot fik dem udleveret da ingen købere overhovedet fandt, og andre eksempler, hvor de øvrige ejere af drift måtte købe, til en ret reel pris.

 jeg er enig i ejeraftale er supervigtig og kunne lette - men den findes bare ikke altid

https://startupadvisejh.blogspot.com/2018/11/hvad-sker-med-tvangsoplste-holding-og.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det et noget tænkt eksempel: 

Ejeren af Holding vil sikkert gerne overtage anparterne til 1 krone, hvis de øvrige ikke vil. Som regel er tvangsopløsningen jo en konsekvens af at vedkommende har glippet med årsrapporten. Og jeg er temmelig sikker på at Likvidator uden risiko kan udlodde anparterne fra selskabet uden risiko til anpartshaveren i holdingselskabet. Alternativet må anparterne 'tilfalde statskassen' ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Nu er det et noget tænkt eksempel: 

Ejeren af Holding vil sikkert gerne overtage anparterne til 1 krone, hvis de øvrige ikke vil

nej det er da med erfaringsgrundlag og har du læst indlægget - for JA ejeren af det tvangsopløste kan sikkert overtaltes til at få anparterne i drift personligt for 1 krone . men det er jo DET som kan skabe problem for kurator, hvis drift siden viser sig mere værd - trods de andre ikke lige ville købe

Selvklart vll de mange (IVS) :) sorry)  tvangslukkede holding ejere gerne lade staten lukke på statens regning og så modtage anparterne i drift for 1 krone med et lille smil

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)