Hej Michael
Man kan ikke rigtig sige, hvad der vil reagere hurtigst. Du skal tænke det således:
ADWORDS:
Brugerne søger efter det, de har i tankerne og formentlig interesserer sig for lige nu. Det kan være research, der måske/måske ikke fører til et køb af en eller anden art senere. Eller det kan være, at de leder efter et produkt, som de er klar til at købe, når de har besluttet sig for det rigtige. Søgemaskiner er reelt det eneste sted, hvor burgerne spørger efter dig.
Hvis du ikke benytter AdWords, så svarer det til, at en onlinebruger spørger for eksempel "Hvem kan sælge mig et badedyr?", og du så lader være med at række hånden op og svare "Det kan vi".
Mulighed/begrænsning: Brugerne har selv spurgt efter produktet, så de har allerede taget første skridt ind i en potentiel købsfunnel - måske er de faktisk næsten klar til at trykke på købsknappen. Men til gengæld er der kun et salgspotentiale så stort som mængden af folk, der søger.
FACEBOOK-ANNONCER:
På Facebook har brugerne ikke spurgt efter dig eller dine produkter. Så her (ligesom i alle andre marketing-discipliner med undtagelse af søgemaskiner) må du som annoncør prøve at afbryde brugeren med dit budskab, mens de er i færd med at fordrive tiden med at scrolle gennem deres feed.
Brugerne/folk benytter Facebook som tidsfordriv og/eller online socialliv. Og det betyder - i modsætning til når de for eksempel er i færd med at læse en artikel på et website et sted - at de er åbne for at blive afbrudt. Så længe de bliver afbrudt af noget, der interesserer dem eller morer dem eller giver dem mulighed for at bidrage med noget fedt i deres netværk (for eksempel ved at dele en artikel eller en joke el.lign.).
Mulighed/begrænsning: Du har mulighed for at få dit budskab ud til rigtig mange mennesker, som befinder sig i en situation, hvor de er åbne for input. Og du har mulighed for at præsentere dit budskab og dit produkt på en lækker måde med relativt store billeder og gode tekstmuligheder. Men brugerne er ikke på udkig efter dit produkt. Og derfor vil du primært skyde forbi med dine annoncer, hvis din hensigt er her-og-nu salg. Til gengæld kan du drive mange mennesker ind på dit website, som du med de rette lokkemidler kan få på din email-liste og/eller efterfølgende annoncere til med retargeting-kampagner.
GOOGLE SHOPPING:
Princippet er rimelig meget det samme som AdWords, uanset at metoden er forskellig. Brugerne søger efter et produkt, og du får måske lov at vise dit produkt frem i Shopping-feedet.
Google Shopping konverterer ret godt og er derfor absolut værd at tage med, hvis det er uproblematisk for jer at få opsat og udtrukket product feedet, som skal uploades i Google Merchant. Men volumen er ikke særligt stor. Og om I opnår visningen af jeres produkter er ikke baseret på, om I udvælger de rette søgeord i jeres kampagne, men om I optimerer jeres produkttekster godt ift. de søgeord, som brugerne søger efter.
Jeg håber, du kan bruge det :-)
Bedste hilsner
Thomas