Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejeloven - hjælp

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg sidder i en lille tvist med min udlejer, så håber på en lille jurist evt. kan vejlede mig.
På forhånd undskylder jeg, hvis dette emne ikke skal bringes i denne kategori, men nu prøver jeg.

Jeg bor pt. på et helt almindeligt værelse (en bolig jeg deler med 3 andre personer med hver sit værelse). Mit værelse har løbende + en måneds opsigelsesvarsel. Jeg opsagde værelset i sidste måned (marts), hvorfor jeg har planlagt fraflytning i udgangen af denne måned (april). Nu meddeler udlejer pludseligt, at jeg SKAL være ude d. 23. april (8 dage før udgangen af måneden), så værelset kan gøres klar til den næste -  dette er ifølge ham reglen, da det altid har fungeret sådan. Men jeg er ikke blevet meddelt dette mundtligt inden jeg flyttede ind, og jeg kan ikke finde denne regel nogen steder i min huslejekontrakt. I huslejekontrakten er denne regel heller ikke noteret under paragraf 11 (særlige vilkår). Lejekontrakten er en såkaldt Typeformula A, 9. udgave, hvis det kan hjælpe? Kan i vejlede mig om, hvorvidt jeg har ret til at beholde værelset til udgangen af måneden, så jeg kan passe mit job? 

Ud fra hvad jeg kan se på nettet har jeg ret til at blive boende til udgangen af denne måned, men er ikke sikker... 

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 06:25
Hvor mange stjerner giver du? :

citat: Vær opmærksom på, at lejemålet skal fremstå indflytningsklart ved lejemålets udløbsdato. Derfor skal du formentlig selv være fraflyttet lejemålet 14 dage før, så håndværkerne har to uger til at gøre lejemålet klar til den næste lejer.

http://www.boligportal.dk/info/boligsoegning/fraflytning/ 

Det er i øvrigt på samme hjemmeside at lejekontrakten kan downloades i pdf form.

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 07:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Interessant at man skal på boligportalens hjemmeside fremfor kontrakten eller lejeloven for at finde opbakning til udlejer. Men 
tusind tak for dit svar. 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik

Jeg har været i sagen et par gange, og jeg kan godt bekræfte at det er normen at man skal være fraflyttet ca to uger før lejemålet ophører.

Men skulle du engang få en sag hvor en udlejer decideret overtræder regler eller lignende kan det være en god idé at du er medlem af LLO 

Der var engang det sparede mig rigtigt meget depositum - dvs ca 20k efter at have været i leje målet 2 måneder, og jeg fraflyttede grundet virkelig dårlige lejeforhold.

Længere historie, men at være medlem af LLO er altså en rigtig god ting.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frederlk:
Interessant at man skal på boligportalens hjemmeside fremfor kontrakten eller lejeloven for at finde opbakning til udlejer.

Det fremgår også af lejelovens paragraf 98 (praksis udledt af: Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen), men forklaringen, jeg linkede til, er mere let læselig.Smile

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke der står noget om fraflytning 8 dage før sidste dag i lejemålet, skal det lejede være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen og være afleveret i samme stand som ved indflytningen.

Udlejer kan inden 14 dage efter din fraflytning indkalde til flyttesyn og der gøre evt. mangler gældende.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er noget af en gråzone. det var præcist det der jeg havde hæftet mig til

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søgte lidt professionel hjælp igennem mit netværk, og kan informere, at så længe intet er anført i kontrakten vedrørende førtidig udflytning grundet istandsættelse, ja så man blive boende helt frem til og med sidste dag i måneden. 

Skulle nogen komme i samme beknæb, så tag endelig fat i mig. 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederlk:

Jeg søgte lidt professionel hjælp igennem mit netværk, og kan informere, at så længe intet er anført i kontrakten vedrørende førtidig udflytning grundet istandsættelse, ja så man blive boende helt frem til og med sidste dag i måneden. 

Skulle nogen komme i samme beknæb, så tag endelig fat i mig. 

Det er også det helt rigtige svar. Så er den ikke længere. Udlejer, der oftest er den "stærke part" kommer tit fremturende med denne besked, men det er altså ikke lovligt. Dog er der en lille aber dabei - hvis du afleverer lejemålet groft misligholdt vil udlejer muligvis kunne hænge dig op på tabt lejeindtægt, hvis der skal bruges uforholdsmæssig lang tid på at sætte i stand. 

Tilmeldt 9. Oct 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det oplevede jeg i hvert fald. Jeg blev mødt med udråb om at "sådan var standarden" og "sådan bliver det også denne gang". Jeg informerede udlejeren pænt med reference til lejeloven og blev efterfølgende mødt med skældsord, som jeg gik med små sko og jeg åbenlyst har tabt i livet, når jeg ikke ville flytte ud halvanden uge før udgangen af måneden til at imødekomme istandsættelsen af et 17 m2 værelse jeg har beboet i et halvt år. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)