Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan passiv konsulentvirksomhed betragtes som Erhvervsmæssig virksomhed?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har et enkeltmandsfirma som jeg for nogle år tilbage brugte ifm. nogle IT-konsulentarbejde. De sidste par år har jeg været ansat i anden virksomhed og jeg har derfor ikke været indtægt i min konsulentvirksomhed. Jeg har valgt at få lavet årsregnskab og lade mit firma stå 'aktivt', da der har været en sandsynlighed for, at jeg måske ville få gang i forretningen igen. 

Jeg har for et par dage siden fået et brev fra SKAT, som noterer sig, at jeg har indmeldt et underskud for 2016. Mit underskud i 2016 var på < 10.000 DKK. Underskuddet skyldes materielle afskrivninger og udgift til revisor

I brevet fra SKAT står der: 

"Hvis din virksomhed ikke er erhvervsmæssig, kan du nemlig ikke fratrække et underskud af egen virksomhed på selvangivelsen. Det er i strid med skattelovgivningen, og du risikerer at blive udtaget til kontrol."
Mit spørgsmål er derfor. Er det ikke korrekt at betragte min virksomhed som 'erhvervsmæssig virksomhed'?
//M
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan nok ikke besvares med ja eller nej. For at du skal drive noget erhvervsmæssige intensivt og dermed have fradrag for underskud generelt - så skal det have en vis intensitet og formålet skal klart være at få overskud - En helt passiv enkeltmands opfylder vel absolut ikke det, men det er så ikke det samme som at 2016 ikke gjorde. 
Der kan være en risiko hvis skat mener du faktisk skulle have været lønmodtager eller honorarmodtager og derfor vil stille ? Til din afskrivninger på aktiv køb og andet men det lyder ikke til det er selve 2016 de er ude efter - unden jeg tør sige det.
Et ja nej til dit spørgsmål tør jeg dog ikke komme med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedrørende mulighed for skattemæssigt fradrag er den klassiske hovedregel i SL §6A.

Se mere om dette hér: https://www.amino.dk/forums/t/259867.aspx 

§ 6 (red.: min personlige understregning)

Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage:

a. Driftsomkostninger, d.v.s. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger

Det lader til at du afholder driftsudgifter der ikke vedrører at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomst.
For du er jo ikke i gang med at skaffe indkomst i virkomheden. Det er endda bevidst. 

I så fald er omkostningerne vel ikke fradragsberettigede. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)