Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tekstiludvikling - hvem og hvordan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 27
Fra  zodiacute Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hjælpsomme Amino'er

Jeg ved ikke om spørgsmålet hører til her, eller i en anden debatkategori. Jeg håber I vil hjælpe mig på rette vej, hvis jeg er havnet det forkerte sted :)

Jeg synes ikke jeg kan opsøge nogen løsning på et problem, som jeg selv og andre forældre kender til. Derfor har jeg tænkt over at ville udvikle en form for tekstil, hvor tekstilet skal have en række forskellige egenskaber. Men jeg ved ikke hvem, hvad, hvor eller hvordan jeg skal træffe nogen til at gennemgå min idé, for at høre om det overhovedet er noget, der kan lade sig gøre at i virkeligheden og i så fald også hvilke forhold, de forskellige materialer skal være i tekstilet. I første omgang ønsker jeg at få produceret et stykke tekstil på ca. 1x1,5 m som prototype, hvis dette lader sig gøre.

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej?

Mvh

Camilla

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Som gammel textilmand tror jeg du er ude i en ret lang og dyr rejse
Mit lille gæt er at du nok søger noget vævet - og få lavet en prototype på 1 x 1,5 meter med special opsætning af kæde - special garn måske i kæde og indslag/skud - og måske special behandling vil være meget dyrt. Der er næppe væverier i DK der kan tage den længere - men
Først og fremmest må du klargøre:

  • Om det er væv eller strik (hækling måske) du søger
  • Hvilke specifikke garn typer der skal bruges - skud - indslag osv for at få din egenskab - det er afgørende for at kunne finde den fabrik du skal bruge - det er ikke samme fabrik der væver gulvtæpper og dameundertøjs materiale
  • Om der skal yderligere behandling til - f.eks appretur (tilføre brandbehandling eller andre kemiske egenskaber)

Så vil jeg TRO du skal til handelsafdelingen på et par ambassader - ville nok starte med den tyrkiske - for at finde nogen der kan lave sådan en lille prøve. Skulle det, mod min forventing være muligt i DK - så KUNNE teknologisk institut kende producenter

Opsætning af væve er ret dyrt - så 1 x 1,5 meter koster let det samme som 100 x 1,5 meter (næsten)

Bedst var hvis du kunne finde noget stof der var som det du søger - og selv eksperimentere med appretur hvis det bare er en efterbehandling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 27
Fra  zodiacute Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar

Jeg tænker at det nok er noget vævning og at jeg vil have ført nogle bestemte fibre ind i vævningen, og derfor er det mere avanceret end bare efterbehandlling. Tror jeg :)

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal søge efter for at få de trådfibre jeg ønsker, for selv at eksperimentere.

Jeg har set at MASCOT har mange produkter med de egenskaber jeg søger, men slet ikke i den sammensætning jeg tænker til min idé. Desuden er MASCOT arbejdstøj og jeg er henne i baby-verdenen.

Ville det være helt dumt at høre MASCOT ad, om de vil høre min idé og om det er muligt at de vil indgå et samarbejde (med en grøn idémager) og forsøge at lave en prototype tekstil (jeg vil heller ikke komme på kant med noget patent), som tilhører en anden branche end de er vant til?

- så ved jeg bare ikke hvordan sådan noget lader sig gøre eller hvordan det gribes mest professionelt an. Har du gode råd til dette?

Mvh

Camilla

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

CamSan:
Jeg har set at MASCOT har mange produkter med de egenskaber jeg søger, men slet ikke i den sammensætning jeg tænker til min idé. Desuden er MASCOT arbejdstøj og jeg er henne i baby-verdenen.

Kan du ikke købe nogle af deres produkter og bruge til en prototype? Tænker det vil være en billig måde at komme i gang på for at se om din idé holder. Som John siger kan det være en bekostelig affære at sætte en tekstilproduktion op. Vi får selv vævet i Nepal, men som regel minimum 40 meter ad gangen.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

CamSan:
Ville det være helt dumt at høre MASCOT ad, om de vil høre min idé og om det er muligt at de vil indgå et samarbejde (med en grøn idémager) og forsøge at lave en prototype tekstil (jeg vil heller ikke komme på kant med noget patent), som tilhører en anden branche end de er vant til?
nej det lyder for mig fornuftigt. Bed om et møde - beskriv evt at det er noget med baby og dermed ikke konkurrence men at du godt vil have en fortrolighed (evt erklæring) om at de ikke bare bruger din ide http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fortrolighedserklring-nda.html 

Jeg synes det lyder oplagt at se at skabe et samarbejde

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)