Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny iværksætter søger råd til regnskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en lille hobby virksomhed med årlig omsætning på 20-30.000 om året som jeg har haft de seneste par år i fritiden. Nu har jeg lidt mere tid da jeg er gået på deltid og vil derfor gerne gøre denne forretning lidt større. Min forretning er at jeg laver smykker efter kunders ønsker. Nu vil jeg dog prøve at fortsætte med denne forretning men derudover sælge færdiglavede smykker.

Mit spørgsmål drejer sig egentligt om nu når jeg gør mig klar til en større omsætning, hvordan skal jeg gøre mht. bogføring

Jeg har følgende konkrete spørgsmål som jeg har formuleret efter at have læst lidt på skat.dk og her på Amino:

* Hvad vil udgiftsbilag og indtægtsbilag præcist sige? jeg køber ofte mine materialer på forbruger webshops hvor jeg ikke får en faktura i pdf form, men bare en ordrebekræftelse via mail. Kan jeg blot tage et billede af denne?

* Jeg gemmer alle faktura jeg sender til mine kunder og hvad de betaler, men skal jeg egentligt kunne redegøre for præcist hvad jeg har tjent på hver eneste ordre, altså udregne hvad de præcise materialeomkostninger har været? eller er det nok blot at redegøre for at jeg har f.eks. haft 15 kunder i februar, og jeg har købt for materialer for i alt 4500,- som er blevet benyttet til disse 15 kunder, og derfor er det jeg har tjent lig med salgspris*15 - materiale? 

* Jeg har læst mig til at skat også ønsker momsregnskab, men hvis nu jeg ikke lykkedes at omsætte for over 50.000 i år, skal jeg så stadig lave momsregnskab da jeg ikke er momsregistreret?

* Hvad vil et skatteregnskab for min virksomhed være, og hvilken form er dette i, samt hvad inkluderer det f.eks.? er det et dokument der dokumenterer hvad virksomheden har tjent?

På forhånd tak for jeres hjælp. Det er godt nok rart at der findes et sted hvor man kan spørge. Helt nemt er det ikke altid at finde ud af :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine bilag bør - hvis du er momsregistreret, som minimum kunne vise din pris så momsen fremgår hvis der er moms på.

Du bogfører alle dine udgifter og alle dine indtægter - ikke Per salg men jo bare som udgift. Materialer har du fradrag for når de er brugt men hvis vi taler noget af værdi som du har på lager, så skal det tælles op når året er gået og der skal reguleres for det (værdien øger dit resultat

Moms SKAL du registreres for så snart det er åbenlyst du vil komme over 50 t på nogen 12 mdr periode - det vil normalt sige når du omsætter ca 4000 Per måned.

Brug et regnskabsprogram som www.dinero.dk til alle indtægter og udgfter - så er det grundlaget for din udfyldelse af udvidet selvangvelse - som du også kan købe dig til der

Overvej lige at sætte dig helt grundliggende ind i regnskab i min letlæste E-bog eller paperback Introduktion til Regnskab, så vil du være meget bedre kørende http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

Venlig hilsen John Hannover. 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak John :)

Jeg har lige siddet og læst løs :)

Jeg er ikke helt sikker på fakturering af fragt. Nu er jeg nemlig oprettet hos Dinero og sidder og tilføjer lidt forrige ordrer. Kan jeg nøjes med blot at indtaste det jeg har opkrævet i fragt for, hele året, altså indtaste en postering på f.eks. 5500 kr. for hele året, eller skal jeg indtaste fragt for hver eneste ordre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

sålænge du har et bilag der viser hvad det er du bogfører må du gerne slå mange ting sammen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen John,

Hvad vil det sige, at have et bilag der viser hvad jeg bogfører,  i dette tilfælde? vil det sige at jeg skal have f.eks. fakturaen for køb af fragten, eller hvorledes? og skal denne faktura for fragten også tilføjes til Dinero, eller kan jeg nøjes med bare at have det liggende på f.eks. mail så jeg kan finde det frem hvis SKAT skulle spørge om det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal have et bilag der  beviser alt du bogfører. Du må gerne lægge 50 fragt regninger sammen og bogføre med en bogføring og du må selv om du har dem i skyen og Dinero eller du sætter dem sammen med en hæfteklamme - bare du har dem hvis skat spørger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay super, så er jeg helt med.

Simpelthen fantastiske svar. Tak igen!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)