Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil i IVS

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Det er sjældent at fri bil kan betale sig for selvstændige. Men dit eksempel med få erhvervsmæssige km og meget privat kørsel kan netop være et af de få tilfælde.

PWC har en beregningsmodel, som kan give dig et overslag på det her: https://www.pwc.dk/da/services/skat/firmabil.html

Der er vist alt for mange parametre til om det kan betale sig at køre firmabil eller privatbil i firmaet, end hvad der dækkes med en simpel sætning.

Jo mindre en del af bilens omkostninger der er indkøbspris og jo højere en del der er driftsomkostninger jo mere forrykkes regnestykket mod firmabilen. Reparationer, ekstraudstyr, vedligeholdelse mv. er skattemæssigt "gratis" i firmabilen. Køber du dæk til 500kr eller 1000kr pr hjul.... Er det en ny bil med 1, 3, 5, 7 års garanti eller er det en 3 år gammel bil der har kørt 200000 km hvor bekymringen er om bilen kan køre 200000 km uden problemer eller hvor der om 10000 km skal en ny motor i.

Som firmaejer er det også ret afgørende om du betaler topskat, da værdien af kørselsfradrag da er langt højere og skatten på firmabilen også er langt højere. Jeg har bekendte der køber firmabiler ud privat, og ofte vil beskatningen for firmabil være lavere end afskrivningen på selvsamme. 

Det kunne være interessante at få belyst de ting bredere af folk som ser mange eksempler. For mig er en væsentlig del at slippe for kørebog, og alle de skatteregler som man reelt ikke kan overholde den sort/hvide skatteverden 100%.

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)