Hej. Min datter har et firma hvor hun træner heste samt sælger heste via kommission. Den 18/4 modtager hun et PÅKRAV fra an kunde der vil hæve købet pga en skade på en hest. 1. Må de godt sende et PÅKRAV (det er sendt af kundens ven der er jura studerende), der er et juridisk bindende krav, for at hæve købet? 2. Kan man sende et modsvar til et PÅKRAV, hvis man mener at deres krav er urimelige? Hun solgte i februar en hest der havde en skade i foråret 2017, men blev meldt skadefri af 2 uafhængige dyrlæger i hhv. 2017 efter skaden og i februar 2018 inden salget. Køber er selvfølgelig indeforstået med at hesten har været skadet, men eftersom den er meldt skadefri i 2 omgange, er den selvfølgelig solgt (og købt) i den forståelse at hesten er egnet til ridning. 12 april halter hesten efter en ridetur og det er samme sted som den tidligere skade. Køber tog kontakt til dyrlæge og denne vurderede, at der var tale om en skade fra før købets indgåelse og udtalte sin tvivl om hestens fremtid som ridehest. Dyrlægen anbefalede yderligere undersøgelse af benet. Her tager køntakt til min datter og vil reklamere på købet, da hun mener at skaden stammer fra før købetidspunktet. Dette afviser min datter, da hesten er blevet meldt skadefri inden den blev solgt. Den 17. April blev hesten tilset af dyrlæge, der er benspecialist. Dyrlæge tog efter at have konstateret at hesten haltede, røntgen af hase på skadet ben. Røntgenbillederne viste ingen skade på knogle i benet. Dyrlægens vurdering er, at skaden sidder i bløddelene i benet, hvorfor en ultralydsscanning af benet er nødvendig for at påvise, hvad der forårsager haltheden. Dyrlægen har endvidere vurderet, at skaden stammer tilbage fra før købstidspunktet og at hesten aldrig bliver i stand til at være ridehest. De vil derfor hæve købet iht. købelovens paragraf 77a, stk. 3 Det er måske ikke et urimelig krav, selv om kunden var klar over at hesten havde været skadet og derfor købte hesten til reduceret pris. Men mit store spørgsmål er: Er det rimeligt for kunden at via en jurist, sende følgende PÅKRAV: Inden 10 dage fra dags dato bedes De - indbetale købssummen til køber på købers kontonummer - afhente hesten på købers adresse - erklære Dem villig til at betale endnu ikke opgjorte dyrlægeudgifter til halthedsundersøgelse |
AHov:Er det rimeligt for kunden at via en jurist, sende følgende PÅKRAV:
Kunden kan jo gøre hun vil, så det står hende jo fri for at sende et påkrav, men du er da på ingen måde forpligtet til at acceptere købes påkrav. var jeg dig ville jeg i første omgang afvise kravet, med den begrundelse at den tidligere skade var kendt af køber. Jeg vil dog anbefale dig at rådføre dig med en advokat med speciale i hestehandler inde du gør noget. Umiddelbart kunne det tyde på at de prøver at skræmme sælger ved at bruge et påkrav som det første.