Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Debet/kredit bogføring

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har et pr. spørgsmål som jeg tit kommer i tvivl om hvordan det skal bogføres. 

1. Jeg har bogført en faktura, og den er klar betaling, men den skal alligevel ikke betales efter som det er faktura der er udstedt forkert til os. 

Dvs. jeg har en diff i afstemning (Bank)  da den ikke er hævet i banken,men i følgende vores system er den hævet. 

Hvordan bogfør jeg den tilbage? er det Kredit bank -Debet udgiftskonto?

2. hvilke huske regel har i når i skal bogf. en leverandør kreditnota? K. Banken D. Udgiftkontoen/Projektet?

Hvor kan man læse og blive mere til Debet/kredit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

1 den faktura du modtog har du vel bogført som udgift mod skyldige kreditorer (eller på den specifikke leverandør) Normalt ved betaling udligner du så debet skyldige kreditorer og kredit bank - For at føre den tilbage skal du jo have en kreditnota fra den der udstedte fakturaen - eller må du ikke føre tilbage 

Det virker til at du bogføre fakturaer mod bank uanset der er betaling eller ikke - og den duer ikke

2

Kredit - status - kreditorer udestående (ved kreditorstyring på kreditor helt enkelt) -  debet udgiftskonto 

Du kunne overveje min bog Introduktion til regnskab - link til e-bog eller paperback som er noget mere letlæst end dette - både med hvad der er drift/status - og kredit/debet og en masse enkle og gode bogføringsråd - uanset program

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske du med fordel kan bruge denne "huskeregel"

AUD PIK

Aktiver
Udgifter
Debet

Passiver
Indtægter
Kredit

Altså dine aktiver og udgifter, skal stå i debet.
Og dine passiver og indtægter i kredit.

En kreditering på bank, vil alt andet lige, betyde en betaling af noget. (du bør kunne se konsekvensen i dit system, enten i form af en midlertidig kassekladde eller en udskrift af en rapport)

Du skal, som jeg ser det, lave en postering der gå præcis modsat af den første du har lavet.
Hvilket system bruger du?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)