Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sikring mod udvanding af anparter i ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan sikrer man sig i en ejeraftale mod, at man kan blive udvandet i fremtiden?

Eksempel:

Man stifter et selsakb (ApS) sammen, to partnere.

Partner A indskyder 80.000kr, Partner B indskyder 20.000kr - og de ejer nu 80/20%.

En dag bestemmer Partner A (som har klar majoritet af anparter), at der skal laves an kapitaludvidelse med 1mio. Hvis ejerandelene skal blive det samme, så skal Partner B nu stille med 200.000kr, ellers bliver ejerandelen voldsomt udvandet.

Hvordan sikrer man sig imod det slags?

Kunne det være at indskrive i ejeraftalen, at enhver ændring i selskabskapitalen skal ske med mindst 85% af anparterne? Hvad skal man ellers gøre?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo skrive, at kapitalen ikke kan udvides medmindre der er enstemmighed. Men hvad mener du med, at de bliver 'udvandet'? At din stemmeandel bliver mindre? I så fald kan udvidelsen kunne skulle ske med B-anparter, som ikke giver stemmeret. Stemmer og andele hører ikke nødvendigvis sammen.

Er der andre ulemper?

Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Med "udvandet" mener jeg at mine anparter bliver relativt færre.

Hvis vi skal være ekstreme, så kunne man forestille sig at en "rig" partner A dagen inden virksomheden sælges for et stort beløb, trumfer en kapitaludvidelse igennem, som partner B ikke har midler til at være med i - og partner B udvandes derfor voldsomt - og som konsekvens vil få en mindre andel af det, virksomheden dagen efter sælges for.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt link Henrik lagde til Kristian Holte - Principielt er der vel ikke noget til hinder for, at man i ejeraftale fastlåser at kun enstemmighed kan vedtage kapitaludvidelse med nye/flere aktier men er det klogt altid?

For begge gælder jo, at en sådan fastlåsen kan betyde at helt ny kapital umuliggøres og det kan jo i den grad skade begge - og for en 80% ejer ville jeg finde det meget besværligt. 

Du skal jo nok kombinere det med hvad du har for rettigheder som 20% ejer fra start - for hvis ikke du er tildelt en række forbehold og rettigheder - så gør det jo ikke den store forskel, om du jer 20% af 10 mio eller ejer 2% af 100 mio

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)