Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af lille enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 13
Fra  My Accessories Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har en lille enkelmandsvirksomhed, som jeg ønsker at lukke. Hertil er min tanke, at jeg selv køber alle mine aktiver ud. 

Hvordan beregnes den moms og skat, jeg skal tilbage betale?

Skal jeg tilbage betale alt den "for meget" fratrukkede moms? 

I min virksomhed har jeg desuden købt et kamera for nogle år siden. Dette er dog gået i stykker.
Skal jeg stadig tilbagebetale momsen for det?
Og jeg skal vel ikke "købe det ud", nu hvor jeg ikke har det længere? 

Desuden har jeg et varelager bestående af billige smykker. Disse smykker ønsker jeg selv at købe ud, og det skal jo foregå efter markedspris.
Smykkerne vil man kunne købe til omkring 5 kr. pr. stk. på eBay som almindelig privatperson (her har jeg også selv købt dem i sin tid).
Dette er vel så markedsprisen, da jeg kan dokumentere at man som privatperson kan købe varerne til denne pris? :-)

Dog er mange af smykkerne efter at have ligget i snart 3 år blevet meget grimme og flere af dem er lige til at smide ud.
Kan jeg nøjes med at købe de smykker ud der er noget værd, og så smide resten ud? Mange er efter min vurdering intet værd længere og lige til at smide ud.

For at understrege hvor lille denne virksomhed er, er der tale om et samlet varelager pr. 31/12-18 på ca 3.000 kr. 

Det er meget få penge, men jeg er alligevel lidt bange for at gøre noget forkert.


Håber på nogle gode råd og en venlig tone, ved godt der "bare" er tale om en lille hobby virksomhed :-) 

På forhånd mange tak :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør altid dokumentere ting der går i stykker for at være sikker på skat ikke mener det nok bare er gemt bort. Specielt ting man kan bruge privat som computer og kamera skal man være omhyggelig med - men her må du jo satse på at skat ikke brokker sig, og så kan du jo ikke købe det ud som det nu er

Du skal købe alle aktiver du har købt, uanset straksafskrevet ud til en pris du kan sandsynliggøre du kan købe andre steder til - ex DBA - når det drejer sig om selve prisen

Momsen lever sig eget liv ved lukning og er 100% anskaffelsesåret og går så ned med 20% af den oprindelige hvert år til den år 6 er 0

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 13
Fra  My Accessories Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar John. 

Jeg vil forsøge mig lidt frem med lukningen :-)

God dag

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)