Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed, VSO, placering af overskud

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. May 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed Q3/2017 og kører dette under VSO per 1/1-2018. Jeg forventer at have opsparet ca. 400.000,- i 2018 i virksomheden. Jeg har en knivskarp opdeling mellem virksomhedsøkonomi og privatøkonomi både i regnskab og i banken, hvor jeg har en separat erhvervskonto.

Renten på erhvervskontoen er negativ og jeg har en boligkredit (5% rente). Spørsmålet er derfor om jeg løbende må placere virksomhedens overskud på den private boligkredit uden at dette vil blive betragtet som privat hævning? Jeg ser for mig at jeg kunne oprette ny opsparingskonto i regnskabsprogrammet “opsparing” hvor jeg løbende overfører overskud, som herefter overføres fra virksomhedskonto til privat boligkredit. Herved vil der regnskabsmæssigt fortsat være skarp opdeling mellem virksomhed og privat.

Nogen meninger om dette?
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

helm:
Hej
Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed Q3/2017 og kører dette under VSO per 1/1-2018. Jeg forventer at have opsparet ca. 400.000,- i 2018 i virksomheden. Jeg har en knivskarp opdeling mellem virksomhedsøkonomi og privatøkonomi både i regnskab og i banken, hvor jeg har en separat erhvervskonto.

Renten på erhvervskontoen er negativ og jeg har en boligkredit (5% rente). Spørsmålet er derfor om jeg løbende må placere virksomhedens overskud på den private boligkredit uden at dette vil blive betragtet som privat hævning? Jeg ser for mig at jeg kunne oprette ny opsparingskonto i regnskabsprogrammet “opsparing” hvor jeg løbende overfører overskud, som herefter overføres fra virksomhedskonto til privat boligkredit. Herved vil der regnskabsmæssigt fortsat være skarp opdeling mellem virksomhed og privat.

Nogen meninger om dette?

Du kan ikke overføre likvider ud af VSO’en, på den måde du beskriver, uden at det er at betragte som en hævning.

 

Uden at kende til din økonomi (eller renten på dit boliglån) og dermed konkludere om det kan betale sig. Men det du måske kan gøre er at ligge den private gæld ind i VSO’en.

Du skal nok have en med på sidelinjen (måske en revisor) som kan konsekvensberegne. Forberedelse er den vigtigste del af en VSO

Tilmeldt 7. May 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper

Tak for hurtigt svar. Jeg er med på at jeg ikke kan overføre likvider ud af VSO uden at det betragtes som hævning, men i mine øjne placere jeg bare overskudet på den bankkonto som har den bedste forrentning i form af lidt sparet rente på boligkreditten (5%) - jeg fører ikke penge ud af VSO?

Jeg har drøftet et andet alternativ med en revisor hvor jeg har fået positiv tilbagemeldning: Jeg skal indbetale ca 70.000,- i moms hvert kvartal. Jeg indberetter så snart skat åbner for indberetning, men kan ikke få lov til at indbetale før ca. 2 mdr senere. Jeg har derfor forespurgt en revisor om det giver problemer at jeg overfører momspengene efter indberetning til boligkreditten og indbetaler dem fra boligkreditten når skat åbner for indbetaling ca. 2 mdr senere.

Det er min opfattelse at VSO ikke direkte stiller krav til seperat bankkonti, men bare regnskabsmæssig adskillelse, hvilket jeg opfylder til punkt og prikke ;-). Er dette forkert?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes da du roder det med separat regnskab sammen med om det er DINE penge (din boligkredit) eller VSO virksomhedens? Du kan ikke "låne" penge til dig selv for at give dit selskab bedre rente - jeg forstår slet ikke den revisor du mener har givet OK for at sætte momspenge til forretning på den måde

Der er to sider - DIG - og din VSO - DU er boligkredit (med mindre det lægges ind i VSO som Jesper skrev  lidt kompliceret så gå til en RIGTIG god revisor) og VSO er det som IKKE har noget med din privatøkonomi at gøre - uanset konti men alene vedrører drift af virksomheden og du kan ikke hjælpe den med bedre rente ved at hjælpe dig selv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

helm:
Hej Jesper

Tak for hurtigt svar. Jeg er med på at jeg ikke kan overføre likvider ud af VSO uden at det betragtes som hævning, men i mine øjne placere jeg bare overskudet på den bankkonto som har den bedste forrentning i form af lidt sparet rente på boligkreditten (5%) - jeg fører ikke penge ud af VSO?

Enten er boligkreditten inde i VSO’en eller også er den udenfor.

Hvis den er udenfor, så er der tale om en hævning! Hvis den er inde så er det ikke en hævning!

Plain and simple!

 

Hvad formålet er med at flytte likvider ud af VSO’en er ligegyldigt - likvider ud af VSO skal behandles som en hævning.

helm:


Det er min opfattelse at VSO ikke direkte stiller krav til seperat bankkonti, men bare regnskabsmæssig adskillelse, hvilket jeg opfylder til punkt og prikke ;-). Er dette forkert?

Det er helt korrekt at det ikke er krav om separate konti men bare regnskabsmæssig adskillelse. Men de fleste har min en konto i VSO’en og min en konto i privat regi. 

Man kan i princippet godt bare have en konto til det hele, men det bliver bare noget rod i “virkeligheden”, for nærmest alle bevægelser på kontoen skal bogføres via hævekontoen/mellemregningskontoen - i min optik alt for tidskrævende og med stor risiko for fejl. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

helm:


Jeg har drøftet et andet alternativ med en revisor hvor jeg har fået positiv tilbagemeldning: Jeg skal indbetale ca 70.000,- i moms hvert kvartal. Jeg indberetter så snart skat åbner for indberetning, men kan ikke få lov til at indbetale før ca. 2 mdr senere. Jeg har derfor forespurgt en revisor om det giver problemer at jeg overfører momspengene efter indberetning til boligkreditten og indbetaler dem fra boligkreditten når skat åbner for indbetaling ca. 2 mdr senere.

glemte det afsnit. Så kommer lige i separat svar.

 

Jeg håber revisoren ikke har forklaret sig ordentlig - for nej man kan ikke overføre en momsgæld til privaten også betale derfra 2 mdr senere når den forfalder. Det er en hævning.

Tilmeldt 7. May 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Muligt at jeg roder det sammen, men jeg må nok have det skåret ud i pap ;-) Hvis vi et øjeblik glemmer boligkreditten... Jeg har også en opsparingskonto i samme bank - hvor der i dag ikke står nogen penge og renten er 0,0% Må jeg placere pengene på denne konto? Jeg kan ikke se at det er lån til mig selv. Jeg opfatter det sådan at VSO som udgangspunkt ikke stiller krav om at enkeltmandsvirksomheder bruger en erhvervskonto, men at bankerne ønsker dette for at overholde hvidvaskningsloven? Hvis jeg skal oprette flere erhvervskonto ud over min ene (drifts)-erhvervskonto i min bank skal jeg betale et højere gebyr.

Jeg har tidligere læst om mulighederne for at føre gæld ind i VSO, men synes ikke det er besværet værd, da rentebeløbene - trods alt - er små i dette tilfælde.

Muligt at der er nogen basale misforståelser hos mig - f.eks. har jeg ikke opfattet det sådan at jeg “registrerer” hvilke konti som hører under VSO - hvilket jeg læser mellem linjerne af ovenstående svar.

Mvh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg håber revisoren ikke har forklaret sig ordentlig - for nej man kan ikke overføre en momsgæld til privaten også betale derfra 2 mdr senere når den forfalder. Det er en hævning.

man kan vel kort sige, at hvis revisor har forklaret at momsgælden kan sættes ind i den private boligopsparing indtil den forfalder og kan betales til skat, uden VSO konsekvens som hævning - så skal han byttes ud her og nu - 
Man kan også anbefale at checke, at VSO og omkostninger ved det - nu betaler sig - altså at man har topskat - svingende indtægt osv . og det ikke bare er noget "revisor" har anbefalet i stil med-  det gør alle - og bare du regnskabsfører separat og har hver sin konto er alle glade - for det har ikke med konti at gøre men med hvem pengene faktisk hører til. -Her vil overflytning af momsgæld til privat boliglån være en privat hævning  

Jeg siger ikke det galt her at bruge VSO men har man en dårlig rådgiver med - så er VSO ikke nødvendigvis lykken - og i dette fald skal der som min. rådgives korrekt om NEJ til sammenblanding (kan blive dyrt) og så evt forslag til at få boliggæld ind i VSO muligvis

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. May 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper

Ok, forstået vedr. moms. Bemærk at jeg har separat erhvervskonto hvor alle virksomhedens udgifter og indtægter kører. Mit spørgsmål går kun på placering af overskud. Hvis overskudet bliver lige så stort de kommende år som forventet for i år vil jeg uanset begynde at se på langsigtede placeringer af pengene - og ja - jeg er opmærksom på VSO kravene mht. investeringer.

Mvh
Henrik
Tilmeldt 7. May 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

VSO er velovervejet af mig. Det er ikke sikkert omsætningen næste år bliver lige så høj som i år - derfor VSO for at udligne indtægten.

Mvh
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)