Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukke virksomhed medarbejer på barsel?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skriver på vegne af min mor. Hun har drevet en lille virksomhed med 2 - 3 ansatte i 15 - 20 år.
Hun har pt 2 ansatte. Den ene er på barsel nr 2 i træk uden at have været tilbage på arbejde. Den anden ansat er også gravid nu. Udover det er der en svigtende omsætning som gør at det ikke løber rundt.
Hun har kun en lille håndfuld år tilbage på arbejdsmarkedet og ønsker egentlig at afvikle virksomheden og arbejde selvstændigt de sidste par år hun har tilbage. Hvad skal hun gøre? Det er en enkelmands virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Som enkeltmands vil hun jo hæfte for løn og barsel osv - uanset hun forsætter eller lukker.Hun kan ikke bare blive sig selv. Hun må regne med at skulle leve op til krav om barsel osv - men får jo så også en dækning i en form for disse fra det offentlige
Er I helt i skoven med det her, så find en HR person der kan hjælpe - udgangspunktet er, at mor hæfter for alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Som enkeltmands vil hun jo hæfte for løn og barsel osv - uanset hun forsætter eller lukker.Hun kan ikke bare blive sig selv. Hun må regne med at skulle leve op til krav om barsel osv - men får jo så også en dækning i en form for disse fra det offentlige
Er I helt i skoven med det her, så find en HR person der kan hjælpe - udgangspunktet er, at mor hæfter for alt

vh John Hannover

Nu er det muligt at fyre gravide og folk på barsel, hvis der er en saglig grund, som ikke kommer på kant med ligestillingsloven.

Vi taler trods alt om lukning af eller nedskæring i en virksomhed, hvor en omplacering af medarbejderen ikke er muligt.

---

Jhairc, hvis økonomien ikke hænger sammen, er det værd at betale for et par timers juridisk rådgivning fra en advokat, så din mor får gjort tingene korrekt.

Tilmeldt 14. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar

Det er selvfølgelig ærgerligt for medarbejderne, men selvom hun får refusion så dækker det langt fra de udgifter der er.

Da omsætningen er faldet betydeligt løber det ikke rundt. Hun har ikke råd til at fortsætte med ikke at tjene penge så enten må det lukke eller også må det gå konkurs. Uanset om medarbejderne er på barsel.

Hun har prøvet at få rådgivning gennem jurister i hendes arbejdsgiver forening men de er ikke til meget hjælp. Har i nogle i kan anbefale i hendes situation?

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke reglerne heromkring, så dette er bare et gæt, baseret ud fra sund fornuft og tidligere oplysninger fra venner, formoder at i dette tilfælde, så vil hun kunne opsige medarbejderne, og at de pågældende medarbejder så får barsels fra kommunen. Dog kan dette også kommer an på timelønnen.

Loven for at beskytte kvinder og mænd på barsel, samt udsendte soldater, er jo lavet for at beskytte folks økonomi, således at de ikke bliver økonomisk komprimeret ved at få et barn eller blive udsendt.

Men en mindre virksomhed som din mors, som pt. er kryblet ved at 50% af hendes arbejdskraft, nu er fraværende pga. barsel, og hvis barslen med de to overlapper hinanden, så er 100% af hendes medarbejdere fraværende. Jeg er sikker på at der er lovtiltag her, som vil beskytte hende. (sikker, men ved ikke)

Jeg er føler mig også sikker på at sige, at den første medarbejder kan opsiges for et stykke tid siden. da hun skulle havet været overgået til barselsdagpenge fra kommunen. Man kan ikke forsætte tidligere barselsperiode, blot fordi man får et nyt barn. Da firmaet har overholdt deres de lovgældne regler omkring barsle.

Som sagt, så er jeg ikke helt forstået med reglerne, men vil også, som en anden nævnte anbefale din mor at søge jurist hjælp.

Hvis hun er medlem af en fagforening for selvstændige, så brug dem, ellers så hyr en advokat eller jurist til hjælp med afskedigelse.

Husk på, at ikke kun er hendes arbejdskraft halveret (muligvis 100% i den kommende tid) men også, så er hendes virksomheds salg faldet. Og dermed, vil hun måske heller ikke have arbejde nok til 1-2 medarbejdere mere.

Så hun kan enten fyre dem pga. manglende indtjening og dermed manglende arbejde i virksomheden, og sikkert også den ene også pga.af forlænget barsel.

Men det er en træls situation for din mor, især fordi en mindre virksomhed, sandsynligvis er meget tæt på sine medarbejdere. Men selv med en fyreseddel, vil det ikke i medarbejdernes tilfælde koste dem noget. Da at barselsdagpengene dækker for dem, og de jo ikke er berettet til fuld løn under hele barselsorloven, da denne regel kun gælder starten.

Mvh Allan

ps. Som jeg nævnte, så har jeg ikke juridisk viden omkring dette. Men anbefaler at hun investere lidt kroner i en f.eks advokat eller fagforening.

Især nu når hun gerne vil forsætte lidt selvstændigt endnu inden hun går på pension.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)