Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

How-to som freelance-lønmodtager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :)

Min situation er den, at jeg står over for en potentiel freelanceopgave. Jeg er kandidatuddannet og har ikke andet job i forvejen. Jeg vil i rollen være tilknyttet virksomheden ud fra deres behov (gennemsnitligt 20 timer/ugen over en kortere periode), og jeg skal arbejde ud fra deres navn. Jeg vil blive aflønnet som freelancer og skal selv sætte min timeløn. Jeg er p.t. ikke et sted i mit liv, hvor jeg ønsker et CVR-nr., så dette er ikke aktuelt. Jeg håber, I kan hjælpe med nogle spørgsmål vedr. betegnelsen freelance-lønmodtager:

-  Vil jeg i den givne situation blive betragtet som lønmodtager i SKATs øjne? Jeg er klar over, at jeg skal have snakket med SKAT, men det er også rart at høre fra nogen, som selv har stået i situationen i praksis. Som jeg læser reglerne, så er svaret ja, men er der noget, jeg har overset?

- Når man arbejder uden CVR-nr., men aflønnes via fakturaer frem for lønsedler, hvordan foregår det så i praksis? Og hvornår (hvis overhovedet) kommer momsregistrering ind i billedet? Jeg kan jo sagtens komme ud i at tjene mere end 50.000,- 

- Og hvad med timeløn - hvad skal jeg tænke på i min udregning; Jeg er kandidatuddannet. Jeg har sammenlagt knap et par års erfaring med forskellige projekter. Jeg arbejder inden for arbejdsprocesser, strategisk implementering, organisationsdesign, medarbejderinddragelse, udviklende HR - etc. Hvilket niveau skal jeg lægge mig på?

De bedste hilsner,
Sarah 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er skattefordelene på hvornår man er selvstændig med faktura og hvornår man er lønmodtagertager - og endeligt muligvis honorar