Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

How-to som freelance-lønmodtager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :)

Min situation er den, at jeg står over for en potentiel freelanceopgave. Jeg er kandidatuddannet og har ikke andet job i forvejen. Jeg vil i rollen være tilknyttet virksomheden ud fra deres behov (gennemsnitligt 20 timer/ugen over en kortere periode), og jeg skal arbejde ud fra deres navn. Jeg vil blive aflønnet som freelancer og skal selv sætte min timeløn. Jeg er p.t. ikke et sted i mit liv, hvor jeg ønsker et CVR-nr., så dette er ikke aktuelt. Jeg håber, I kan hjælpe med nogle spørgsmål vedr. betegnelsen freelance-lønmodtager:

-  Vil jeg i den givne situation blive betragtet som lønmodtager i SKATs øjne? Jeg er klar over, at jeg skal have snakket med SKAT, men det er også rart at høre fra nogen, som selv har stået i situationen i praksis. Som jeg læser reglerne, så er svaret ja, men er der noget, jeg har overset?

- Når man arbejder uden CVR-nr., men aflønnes via fakturaer frem for lønsedler, hvordan foregår det så i praksis? Og hvornår (hvis overhovedet) kommer momsregistrering ind i billedet? Jeg kan jo sagtens komme ud i at tjene mere end 50.000,- 

- Og hvad med timeløn - hvad skal jeg tænke på i min udregning; Jeg er kandidatuddannet. Jeg har sammenlagt knap et par års erfaring med forskellige projekter. Jeg arbejder inden for arbejdsprocesser, strategisk implementering, organisationsdesign, medarbejderinddragelse, udviklende HR - etc. Hvilket niveau skal jeg lægge mig på?

De bedste hilsner,
Sarah 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er skattefordelene på hvornår man er selvstændig med faktura og hvornår man er lønmodtagertager - og endeligt muligvis honorar

Du lyder meget klart som lønmodtager hvor arbejdsgiver (dårligt synes jeg) ikke vil rode med skat og feriepenge og så kan arbejdsgiver komme i problem - både hvis du faktisk er lønmodtager og der ikke betales feriepenge og hvis du ikke betaler din skat

Du kan IKKE uden CVR sende en faktura uden din arbejdsgiver SKAL indberette det til skat - den del er helt klar. Du KAN vælge personlig virksomhed med moms og fakturere - uden større risiko selv ud over at du går glip af feriepenge, ATP, opsigelse, garantifond + mister dagpengeret med mere som udgangspunkt. Så er det enkeltmands der gælder

Du skal iKKE stifte selskab for det kan være meget skatteydere at fakturere lønmodtager arbejde fra et selskab

Læs samlet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Mange tak for dit svar. Som jeg forstår det via SKAT, kan jeg godt udskrive en faktura via mit CPR.-nr. uden at have CVR.-nr. - men ja, det er jo kun så længe, jeg holder mig under 50.000,-. Og ja, det skal arbejdsgiver indberette. Jeg tænker jo egentlig blot, at jeg naturligvis skal indregne feriepenge, pension osv. i min timetakst til virksomheden? Jeg har været i kontakt med a-kassen, og jeg mister ikke min ret til dagpenge, hvis jeg arbejder på denne måde som lønmodtager uden et CVR.-nr. Men det er jo en meget stakket frist, da jeg jo skal holde mig under 50.000,- medmindre noget af mit arbejde kan karakteriseres som undervisning o.l., der ikke er momspligtig. 

Forvirrende system, der jo desværre ikke understøtter et arbejdsmarked, som bevæger sig mere og mere mod flydende ansættelser. 
Dbh. Sarah  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

SarahBlicher:


Forvirrende system, der jo desværre ikke understøtter et arbejdsmarked, som bevæger sig mere og mere mod flydende ansættelser. 
Dbh. Sarah  



Ja men faktisk tror jeg ikke der er nogen større lyst i det offentlige til, at man går fra kildeskat og over til at folk som i gamle dage selv skal indberette, og jeg tror heller ikke der er lyst pt til højere momsgrænse

Forholdet er ofte, at det er arbejdsgivere som vil slå sig uden om opsigelser, ferepenge, lønmodtagernes garantifond, fagforeninger der kan blande sig ved opsigelser og manglende regel overholdelse, og der for siger-  send mig en regning og tag hele ansvaret og find dig i vi kræver du har CVR og vi derfor ikke skal overholde funktionærlov, ferielov og meget andet

Det ser jeg ikke en politisk vilje til at understøtte. Tværtimod tror jeg man står ret skarpt på de grænser der nu en gang er mellem hvornår man faktisk er lønmodtager og hvornår man er rent selvstændig. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Du har ret i DU ikke har et problem så længe du er sikkert på du er under 50 t men det er jo ikke en bundgrænse men en grænse hvor du SKAL momsregistrere dig når du kan se du VIL kommer over på en hver 12 mdr periode = normalt når du rammmer ca 4.200 per måned. Ellers kan du få moms på alt. 
Den der har problem er arbejdsgiveren som vil hænge på din skat hvis du ikke har pengene til den, og det faktisk var lønmodtager job

Du skal blive i personlig virksomhed og ikke fakturere lønmodtagerjob eller det som hører ind under (det er ikke et aftale punkt det er det faktuelle der afgør det - se linket) da selskab kan give dig en klart større skatterisiko ved evt fakt for lønmodtager arbejde.

Du har ret i at du jo skal tænke på ferie - sygdom, opstigelsestid, evt mistet garanti fra lønmodtageres garantifond osv. 

Du har sikkert også ret i, at det idag med de nye dagpenge regler ikke er farligt for a-kasse

Du bør momsregistrere dig hvis du ved du inden for 12 mdr vil være over 50.000 kr og det er ligemeget for arbejdsgiveren der jo trækker momsen fra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)