Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udfyldelse af såkaldt "Kosterbog" i praksis (ved handel med brugte genstande)

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved handel med brugte genstande (i den billige ende) skal man så vidt jeg har forstået udfylde kosterbog.

Jeg forstår selvfølgelig godt selve grundprincippet ved udfyldelse af en sådan kosterbog (primært at forhindre tyveri/hæleri), men jeg nu har alligevel nogle spørgsmål angående udfyldelse af den i praksis.

1)      I den originale kosterbog som jeg har købt, er der et stort felt til udfyldelse af ”Sælger” (altså hvem jeg køber tingene af med navn, adresse, føddselsdato osv), mens der ikke er noget felt for hvem jeg sælger tingene til), men kun en rubrik, der hedder ”Solgt dato” (hvornår tingen er solgt).

Skal det forstås sådan, at man kun kræver dokumentation hvem jeg har købt tingene af og ikke hvem jeg sælger til?

Jeg tænker på at hvis man ved salg blot registrerer salget via kasseapparat og/eller forenklet faktura (ved  mindre beløb under fx kr 3000,-), så har man jo normalt ikke umiddelbart navn og adresse på den som man sælger til – eller?

 

2)      Hvis man køber et større parti, fx et dødsbo med ca 100 effekter, så kan man vel ikke under   ”Betegnelse af det købte” blot skrive ”Dødsboet efter Peter Petersen”?

På den anden side kan man vel heller ikke i kosterbogen skrive samtlige måske 100 ting inkl (næsten) værdiløse kopper, bøger, tøj osv eller findes der fx bagatel-grænse?

Og hvis disse ting senere sælges stk-vis lidt efter lidt så kan man vel ikke skrive samtlige disse datoer ind i kosterbogen (medmindre man har udfyldt et felt for samtlige enkelt-ting)?

 

Eller hvis man fx køber et stort spisestel på fx 120 dele og så man under rubrikken ”Betegnelse for det købte” angiver dette som fx  ”Spisestel Royal Copenhagen 120 dele”? Men hvis man så sælger tingene enkeltvis og fx sælger 3 fade og senere sælger 10 tallerkener, senere 1 skål osv ,hvordan angives det så i samme rubrik ud for hvor det hvor der blot står ”Spisestel R.C 120 dele”? Blot med 3 forskellige salgsdatoer og salgsbeløb eller?

 

Er der nogen herinde som ved hvordan man håndterer dette i praksis?

 

Hvis de ting, som man køber/sælger har relativ beskeden værdi, så synes det meget omstændeligt i forhold til den omfattende dokumentation.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)