Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for udlån af penge fra virksomhed (Aps)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et spørgsmål vedr. udlån af penge fra en virksomhed (Aps) til et andet firma, som ikke er medejer af viksomheden.

Dvs. der er ikke tale om lån af penge til ejerkredsen.

Jeg ved så meget at et lån skal være på markedsvilkår - men hvad betyder det præcis. Hvor bør renten ca. ligge?

Og hvor meget må man udlåne ifht. virkshomhedens egen kapital og likviditet?

Håber at I har lidt input.

Mvh Anita

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du evt. lidt feedback @John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Anita Vibsig Neutzsky-Wulff:

Jeg har et spørgsmål vedr. udlån af penge fra en virksomhed (Aps) til et andet firma, som ikke er medejer af viksomheden.

Dvs. der er ikke tale om lån af penge til ejerkredsen.

Jeg ved så meget at et lån skal være på markedsvilkår - men hvad betyder det præcis. Hvor bør renten ca. ligge?

Hvis vi taler om firmaer som ikke er ejerforbundne og ikke har samme famlienærhed som ejerkreds, så er der faktisk ingenkrav om rente. Det er jo så helt uafhængige parter - men HVORFOR skulle ET firma låne et andet firma det slet ikke har interesse i - penge uden rente eller anden fordel? Det ville være ret mystisk og sjældent?

Hvis det er samme familie nærhed - mand kone - søn - datter osv i de to selskaber, så skal der markedsrente til = den rente som markedet forventer i samme situation. Det skal være aftalt fra lånets start og parterne skal jo gerne så være enige - ofte 4-10% idag  med fradrag for det selskab der betaler og skat for modtager
Er parterne ikke enig må de jo finde en neutral opmand eller opgive et sådan lån - Renten vil med alt jeg ved, i forreste linje være långivers problem - da långiver kan beskattes af den manglende rente - hvis der ikke betales en sådan - mens modtager som sådan ikke har problem med lånet uden rente , men hør din revisor eller vent på endnu klogere hoveder

Anita Vibsig Neutzsky-Wulff:
Og hvor meget må man udlåne ifht. virkshomhedens egen kapital og likviditet?
 

Det er der som ikke regler for, igen udfra det er rene tredieparter. Det er oplagt at udlåner skal tage hensyn til kapitalberedskab men et udlån er jo bare - f.eks. 100.000 kr udlån = 100.000 kr til gode for selskabet, og det er jo så en del af egenkapitalen stadigt. Om egenkapitalen står i guld, kontanter, bank eller som tilgodehavende fra andre, er samme sag.

HVIS udlåner ved, at der et usikkert at få pengene igen, kan det være en anden sag, for så kan det skulle skrives ned/af da det jo så ikke har værdi.

HVIS personen bag det selskab der udlåner er i familie med ejeren af det selskab der modtager lånet, så er det jo nært forbundne parter og markeds rente osv - men ellers samme svar

Jeg forudsætter også, at udlåners penge er helt retmæssig del af udlåners firma osv

Bliv mere specifik hvis du vil høre mere og kom tilbage :) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tusind tak for dit svar John.

Det er meget brugbart.

Dbh,

Anita

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Anita Vibsig Neutzsky-Wulff:

Jeg har et spørgsmål vedr. udlån af penge fra en virksomhed (Aps) til et andet firma, som ikke er medejer af viksomheden.

Dvs. der er ikke tale om lån af penge til ejerkredsen.

Jeg ved så meget at et lån skal være på markedsvilkår - men hvad betyder det præcis. Hvor bør renten ca. ligge?

Og hvor meget må man udlåne ifht. virkshomhedens egen kapital og likviditet?

Burde måske tilføje - når nu du siger du ved at det skal være på markedsvilkår - så gælder det jo kun hvis det er fra en ejer TIL selskabet og ikke fra selskabet til en ejer. Du skriver godt nok så - til et andet firma men HVIS nu vi forestillede os at det er inden for nær familie - mand til kone eller børn - fra en med afgørende indflydelse på selskabet -, så må lånGIVER muligvis slet ikke give lån - heller ikke mod markedsrente - det ophæves dog nok i så fald af der er selskaber ind imellem hvis jeg forstår din beskrivelse ret

 https://erhvervsstyrelsen.dk/ulovlige-kapitalejerlaan   om hvis det er mellem selskab og nær familie hvor markedsrente så bare er i spil som jeg ser det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)