Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

GDPR. Enkeltmandsvirksomhed med ansatte

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg har gennem et godt stykke tid prøvet at forstå reglerne vedr. GDPR og er kommet til et punkt hvor jeg nu bare er mere forvirret end oplyst. Så jeg håber at der er en der kan hjælpe med svar på nedenstående spørgsmål - Det skal siges at firmaet ikke bruger nyhedsbrev eller cookieshjemmeside, så det er kun emails der indeholder personoplysninger og i 99,9% af tilfældene er der ikke tale om personfølsomme oplysninger.

- Må man opbevare mails med alm. personoplysninger (navn, mail adresse, tlf nr osv) hvis disse har relevans for den daglige drift?
- Skal jeg indhente erklæringer fra samtlige virksomheder/personer som der opbevares mails på?
- Skal jeg indhente erklæringer fra samtlige ansatte/freelancere eller er dette ikke nødvendigt i forhold til at oplysninger på lønsedler skal opbevares efter regnskabsloven?
- Er det et krav at computere er sikret med antivirus program eller firewall? Eller er det nok med password beskyttelse? 

Jeg håber inderligt at der er en der kan hjælpe med svar på en eller flere af disse spørgsmål så jeg kan komme i mål med de sidste ting. 

På forhånd tak. 

P.s: Skulle der være en eller flere tråde der omhandler dette er links selvfølgeligt også meget fint - har dog ikke selv kunne finde frem til nogen der omhandler disse ting. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal opbevare data med personoplysninger - ex fra emails så ja - så skal du indhente tilladelsen hvis du ikke har gjort det da du modtog dem og har gemt det så du kan dokumentere tilladelsen - og så for alle esterne personer ja

så er der de ansatte og de kunder som du har sendt en faktura til. Her er der EN herinde der mener du specifikt skal have deres tilladelse selv om henholdsvis skattelov og regnskabslovgivning kræver du opbevarer det. Jeg vil klart mene at de giver den tilladelse implicit når de afgiver ordre og får faktura eller er ansatte og du skal angive til skat men fremad kan du jo godt i forretningsbetingelser gøre klart at navn, adresse, cpr eller hvad det måtte være, opbevares i det omfang det er nødvendigt ifht skatte og regnskabslovgivninger - og så selv slette efter de f.eks 5 år (6 faktisk) så du ikke gemmer unødig data

Nedskriv din politik på området

Jeg kender ikke til det med virus osv beskyttelse men data skal opbevares på sikrede servere som du kan finde data aftaler på (ganske som med f.eks. Regnskabsprogrammer)

Der har netop i disse dage været en lang tråd om præcis det med oplysninger til regnskab mm så find den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for hurtigt og fyldestgørende svar John. Jeg prøver at finde frem til tråd om oplysninger til regnskab. Tak

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Hvis du skal opbevare data med personoplysninger - ex fra emails så ja - så skal du indhente tilladelsen hvis du ikke har gjort det da du modtog dem og har gemt det så du kan dokumentere tilladelsen - og så for alle esterne personer ja

Enig

Cookie - John Hannover:

så er der de ansatte og de kunder som du har sendt en faktura til. Her er der EN herinde der mener du specifikt skal have deres tilladelse selv om henholdsvis skattelov og regnskabslovgivning kræver du opbevarer det. Jeg vil klart mene at de giver den tilladelse implicit når de afgiver ordre og får faktura eller er ansatte og du skal angive til skat men fremad kan du jo godt i forretningsbetingelser gøre klart at navn, adresse, cpr eller hvad det måtte være, opbevares i det omfang det er nødvendigt ifht skatte og regnskabslovgivninger - og så selv slette efter de f.eks 5 år (6 faktisk) så du ikke gemmer unødig data

Det kræver ingen samtykke (hverken direkte eller indirekte) at opbevare de nødvendige personoplysninger for at overholde bogføringslov eller skattelovgivning - hverken fra en ansat eller en kunde.

Det følger direkte af de “lovlige formål” i persondataforordningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:

Det kræver ingen samtykke (hverken direkte eller indirekte) at opbevare de nødvendige personoplysninger for at overholde bogføringslov eller skattelovgivning - hverken fra en ansat eller en kunde.

Det følger direkte af de “lovlige formål” i persondataforordningen.

herligt - du ved diskussionen var med Arne som mener modsat - Det må være disse dele som så - ud over de tilfælde hvor en kunde skal give tilladelse gælder - nemlig at man uden samtykke må opbevare hvis det er:

  • Nødvendig for opfyldelse eller forberedelse af kontrakt, det vil f.eks. sige, hvis en kunde ønsker at købe en vare. Ved alt andet en kontant køb kan det ikke lade sig gøre at indgå i køb og salg, med mindre man kan behandle persondata.
  • Nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse. Ved retlige forpligtelser af enhver art er dette punkt hjemmel for behandling af persondata.
  • Nødvendig for at beskytte den registreredes, f.eks. kundens, vitale interesser. Dette kan f.eks. gøre sig gældende, hvis en kunde skal beskyttes mod et stort økonomisk tab og kunden ikke selv er i stand til at reagere.
  • Nødvendig af hensyn til udførelse af opgave i samfundets interesse eller offentlig myndighedsudøvelse. Hvis en given opgave er blevet pålagt en virksomhed af det offentlige system, skal hjemlen findes i dette punkt.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)