Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbageholde penge for manglende levering af varer…

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der ikke er tvivl om at de skulle levere de varer på det tidspunkt - ja så kan de få et eller ansvar for ikke at gøre det - normalt den merpris du måtte give andet steds 

De må gerne tage 35% for afbestilling - du har jo en aftale du vil bryde og som jo koster dem fortjeneste

Du skal ikke regne med bare at kunne vinde i retten hvis du tilbageholder ud fra din helt egen beregning af tabt fortjeneste - Min opfattelse er at det vil være gode penge efter dårlige at lade den ende i retten for begge. Hvorfor skulle du nu have et tab - når du faktisk ville afbestille varen og dermed på forhånd selv ikke kunne sælge dem - OM du så kan overbevise om tab ved ikke at få varen? Det er ikke en rigtig god sag

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis der ikke er tvivl om at de skulle levere de varer på det tidspunkt - ja så kan de få et eller ansvar for ikke at gøre det - normalt den merpris du måtte give andet steds 

De må gerne tage 35% for afbestilling - du har jo en aftale du vil bryde og som jo koster dem fortjeneste

Du skal ikke regne med bare at kunne vinde i retten hvis du tilbageholder ud fra din helt egen beregning af tabt fortjeneste - Min opfattelse er at det vil være gode penge efter dårlige at lade den ende i retten for begge

vh John Hannover

Enig... Jeg håber og tror heller ikke det kommer i retten for et "lille" latterligt beløb - under 1-2% af vores samlet indkøb igennem mange år ved dem.

Og ja, de 35% er HELT ok, men jeg ville blot ikke betale dem, og derfor ville leverandøren sende de varer til os. Men det gjorde de ikke (har sikkert solgt det til en af deres andre kunder, som så har kunnet tjene penge på vores varer)

Og i dette her tilfælde har er der ikke tale om en merpris, få vi har ikke kunnet nå at få varer til en kort sæson på so kort tid - så i stedet for en merpris er det blot tabt indtjening - og det ved leverandøren ganske godt. Jeg kunne tænke mig at de har siddet og grint lidt da de valgte at slette vores vare og sælge den til en af deres andre kunder.

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvorfor skulle du nu have et tab - når du faktisk ville afbestille varen og dermed på forhånd selv ikke kunne sælge dem - OM du så kan overbevise om tab ved ikke at få varen? Det er ikke en rigtig god sag

Jeg ville afbestille de varer, så jeg kunne købe varer fra ander leverandør. Men da de ikke ville slette dem, så ville jeg ikke stå med DOBBEL varer fra en anden leverandør, og lige pludseligt have alt for mange varer til en kort sæson...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Betingelserne for modregning er:

- Kravene er udjævnelige
- Kravene er afviklingsmodne
- Kravene er gensidige
- Modkravet er retskraftigt

Hvor mange af disse betingelser er opfyldt. Det sidste er tilsyneladende slet ikke opfyldt.

Fra Skødstrup
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 24
Fra  borest ApS Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Betingelserne for modregning er:

- Kravene er udjævnelige
- Kravene er afviklingsmodne
- Kravene er gensidige
- Modkravet er retskraftigt

Hvor mange af disse betingelser er opfyldt. Det sidste er tilsyneladende slet ikke opfyldt.

Tak for dit indput... Men kan du ikke lige putte lidt danske ord på de 4 punkter - det er lidt jura snak i mine øre :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At betale 35-50% i afmeldingsgebyr er meget normalt på produktionsordre, når der er indgået en bindende aftale. Så at leverandøren tilbyder dette, er helt fair og på normale vilkår, så skal man gøre op med sig selv, om man vil have varerne eller betale for at komme ud af aftalen.

Der hvor det går galt, er hvis leverandøren efterfølgende ikke leverer varerne. Her står der tydeligt i loven, at en aftale er bindende, og såfremt man ikke efterlever denne, bliver man erstatningsansvarlig overfor modparten. Det kan så gøres på flere måder, enten ved at leverandøren betaler evt differencer ved indkøb andre steder, eller at leverandøren hæfter for køberens tabte fortjeneste.

I den konkrete sag, ved jeg ikke, om man "bare" kan sige, at et tilgodehavende udligner et evt tab.

Men det vil nok være smart at rejse et krav overfor leverandøren, og heri gøre opmærksom på, at pga manglende levering af bestilte varer, herunder brud på aftalen, så anser man deres tilgodehavende som en kompensation. Og såfremt de rejser krav om betalingen af deres tilgodehavende, vil der blive rejst et modkrav på tabt fortjeneste, og her henvise til udregningen.

Gøres dette vil en dommer jo give dem ret i, at de har et tilgodehavende, men samtidig give køberen ret i, at aftalen ikke er overholdt, og denne er berettiget til en erstatning i henhold til loven, og det vil medføre, at det er leverandøren der ender med sagens omkostninger + evt skal betale en difference.

Så det var sådan, jeg ville anbefale, at sagen gribes an, hvis du skal stå bedst muligt i forhold til et evt retsligt efterspil...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)