Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlandsk firma kræver dansk firma ændre navn.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej !

Jeg har en god ven hvis virksomhed har eksisteret siden 2012. Han arbejder med reparation af mobiltelefoner, tablets og computere.
For ikke så lang tid siden er han blevet kontaktet af et advokat selskab som repræsenterer et Finsk firma. Virksomheden i Finland har samme navn som min ven's firma i Danmark og de arbejder sjovt nok i samme industre og tilbyder nogenlunde samme service ydelser.

I brevet skriver de at de ejer dette TRADEMARK i EU og forlanger han ændre navn ASAP.

Vi har efterfølgende fundet ud af at min ven's firma navn er registreret 6måneder før det Finske firma har registreret deres.

Det er en meget kort beskrivelse, men tænkte om der var nogen med egen erfaring med det her eller ved noget omkring Trademark reglerne indenfor EU?

Vi finder det ihvertfald underligt at et firma som altid har lavet forretning i Danmark og endda har registreret og oprettet firma navn før dette Finske firma, skulle være nødsaget til at skifte navn fordi de Patent på navnet i EU. Men hvordan får man patent på noget som allerede eksisterer i andre EU lande?

Mvh Jan
Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jan,

Hvis din ven har taget navnet i brug, inden det finske firma gjorde, og kan bevise det, så er han i sikkerhed. Så kan de ikke kræve, at han stopper med brugen af navnet, selvom de måtte have fået det registreret i hele EU efterfølgende.

Det gælder formentlig snarere omvendt, at din ven kan forhindre det finske firma i at bruge sit navn på det danske marked, da din ven kom først. Det vil dog kræve en nærmere gennemgang af de faktiske omstændigheder, men jeg tænker umiddelbart, at det rigtige at gøre er, at få skrevet et brev tilbage til advokaten, at de ikke har noget krav. 

Hvis I gerne vil have en helt korrekt vurdering samt hjælp til at skrive til advokaten, er I velkomne til at kontakte mig på telefon 86 48 33 22 eller mail sva@paragrafadvokaterne.dk.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 10. Jun 18
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Vasegaard Andreasen:

Hej Jan,


Hvis din ven har taget navnet i brug, inden det finske firma gjorde, og kan bevise det, så er han i sikkerhed. Så kan de ikke kræve, at han stopper med brugen af navnet, selvom de måtte have fået det registreret i hele EU efterfølgende.


Det gælder formentlig snarere omvendt, at din ven kan forhindre det finske firma i at bruge sit navn på det danske marked, da din ven kom først. Det vil dog kræve en nærmere gennemgang af de faktiske omstændigheder, men jeg tænker umiddelbart, at det rigtige at gøre er, at få skrevet et brev tilbage til advokaten, at de ikke har noget krav. 


Hvis I gerne vil have en helt korrekt vurdering samt hjælp til at skrive til advokaten, er I velkomne til at kontakte mig på telefon 86 48 33 22 eller mail sva@paragrafadvokaterne.dk.




Betyder det rent teknisk at ting som patent og varemærkebesyttelse kan stemples som ugyldige hvis man kan doumenterer kan var i luften før de blev lavet ?
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis din ven har registreret firmaet før det finske er startet op, så kan de ikke kræve, at han skifter navn på det danske marked, nærmest tværtimod. Han vil kunne i et vist omfang, lukke af for, at de bruger navnet på det danske marked. 

Det er dog vigtigt at slå fast, at det kun er det danske marked, som din ven evt vil kunne bruge navnet på. Dvs går han med ambitioner om at åbne webshop eller butikker i udlandet, så er der lukket af for brugen af navnet.

Derfor skal han nok gøre op med sig selv, hvad han vil med firmaet, og om han evt vil leve med disse begrænsninger.

Dertil kommer, at det finske firma nok vil presse på og forsøge med alle midler, at få din ven til at droppe navnet, dvs selvom han måske har ret til at anvende det i Danmark, så kan det ende med at koste en formue i udgifter til advokat og evt retssager. 

Alt dette skal ligeledes indgå i overvejelserne omkring, hvad der er strategisk smartest fremadrettet. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)