Min første kunde (en virksomhed) ligger i Norge, og jeg har styr på fakturering og moms af ydelserne jeg leverer.
Nu skal jeg bruge noget udstyr i forbindelse med opgaven, og omkostningerne til dette udstyr skal kunden dække.
Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg viderefakturerer korrekt. Udstyret vil ikke forlade Danmark, da det jo skal bruges i forbindelse med løsning af opgaven.
Så jeg tænker at jeg skal viderefakturerer omkostningen inkl. dansk moms. Men normalt vil salg til Norge jo være uden moms. Dertil kommer at man vil salg af varer til Norge skal eksportregistreres, men i dette tilfælde er der jo ikke noget der eksporteres.
Så hvordan fakturerer jeg kunden korrekt, for det udstyr jeg skal bruge ? Har forsøgt at se på udlægsreglerne, men dem tror jeg ikke jeg kan bruge. Desuden kan leverandøren af udstyret til mig ikke kan sætte min norske kundes navn og adresse på fakturaen, da varen jo leveres i Danmark og fakturaen vil komme til at have norsk adresse i dette tilfælde. (som jeg forstår udlægsreglerne, så skal den endelige kundes navn/adresse tydeligt fremgå af den oprindelige faktura)
Nu skal jeg bruge noget udstyr i forbindelse med opgaven, og omkostningerne til dette udstyr skal kunden dække.
Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg viderefakturerer korrekt. Udstyret vil ikke forlade Danmark, da det jo skal bruges i forbindelse med løsning af opgaven.
Hvad sker der med varen/udstyret når opgaven er løst? bliver det i DK eller sendes det til kunden i NO
Nu skal jeg bruge noget udstyr i forbindelse med opgaven, og omkostningerne til dette udstyr skal kunden dække.
Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg viderefakturerer korrekt. Udstyret vil ikke forlade Danmark, da det jo skal bruges i forbindelse med løsning af opgaven.
Hvad sker der med varen/udstyret når opgaven er løst? bliver det i DK eller sendes det til kunden i NO
er det ikke også afgørende om trådstater benytter udstyret til sin momspligtige opgaveløsning for kunden (formoder ydelse) og om trådstarter trækker købsmoms fra i den forbindelse eller - kan han virkeligt købe og bruge momspligtigt udstyr i DK til løsning af opgave for norsk kunde, ved at det siden skal sendes videre Skal det så ikke faktureres til den norske kunde somehow . Erkender jeg ikke helt forstår den her - men du plejer at forklare godt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Spørgsmålet om hvad der skal ske med udstyret når opgaven er færdig for trådstarter har betydning for hvad der skal ske momsmæssigt.
Står det norske firma for købet af driftsmidlerne er det muligt at trådstarter kan bruge disse for at producerer hvad det end må være for det norske firma. Hvis driftsmidlerne efterfølgende transporteres ud af DK eller destrueres kan salget ske uden moms. Det stiller så krav til dokumentationen. Det vil så være en transaktion der ikke påvirker trådstarters regnskab.
Udstyret skal benyttes for at kunne levere ydelsen. Udgangspunktet er desuden at kunden skal have udstyret ved afslutning af opgaven. Men det er muligt både at kontrakten forlænges og at de senere vil bruge mine kompetencer igen. Hvis det ender med at jeg senere skal løse opgaver for dem, så vil det simpleste muligvis være at lade udstyret blive i Danmark. Men baseret på jeres svar, så er det vigtigt at udstyret forlader Danmark når opgaven er løst, hvis det skal kunne håndteres som udlæg.
Hvis jeg kører det som udlæg, så er det vigtigt at slutkundens navn/adresse fremgår af den oprindelige faktura, korrekt ? Skal der være en tidsmæssig relation mellem køb af udstyr, og videresendelse af dette, hvis det håndteres som udlæg ?
Alternativt, kan jeg også købe udstyret i eget firma, hvorved jeg vil kunne fratrække købsmoms, og hvis udstyret efterfølgende sendes til kunden eller destrueres, så vil jeg på det tidspunkt skulle viderefakturere som et salg, korrekt ?
Jeg burde nok have regnet dette ind som en del af prisen på ydelsen (man lærer altid noget nyt af erfaring ;-) ), og så blot tage udgiften til udstyret som driftmiddel.
Men nu er jeg af natur også nysgerrig og kan lide at blive klogere, så jeg kunne stadig godt tænke mig at kende den korrekte håndtering af nævnte problemstilling.
Alternativt, kan jeg også købe udstyret i eget firma, hvorved jeg vil kunne fratrække købsmoms, og hvis udstyret efterfølgende sendes til kunden eller destrueres, så vil jeg på det tidspunkt skulle viderefakturere som et salg, korrekt ?
Nok den simpleste smarteste løsning, der ikke kommer til at give dig problemer.
Hvis udstyret på et tidspunk sendes til kunden i Norge, er der jo tale om et helt almindeligt eksportsalg dvs. uden moms.
Skal du have et helt korrekt juridisk svar kan jeg anbefale Advokat som har special i told og moms.
Alternativt, kan jeg også købe udstyret i eget firma, hvorved jeg vil kunne fratrække købsmoms, og hvis udstyret efterfølgende sendes til kunden eller destrueres, så vil jeg på det tidspunkt skulle viderefakturere som et salg, korrekt ?
Nok den simpleste smarteste løsning, der ikke kommer til at give dig problemer.
Hvis udstyret på et tidspunk sendes til kunden i Norge, er der jo tale om et helt almindeligt eksportsalg dvs. uden moms.
Skal du have et helt korrekt juridisk svar kan jeg anbefale Advokat som har special i told og moms.