Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Viderefakturering af udstyr til kunde udenfor EU (Norge)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg er nystartet enkeltmandsvirksomhed, og leverer konsulentydelser.

Min første kunde (en virksomhed) ligger i Norge, og jeg har styr på fakturering og moms af ydelserne jeg leverer.

Nu skal jeg bruge noget udstyr i forbindelse med opgaven, og omkostningerne til dette udstyr skal kunden dække.

Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg viderefakturerer korrekt.
Udstyret vil ikke forlade Danmark, da det jo skal bruges i forbindelse med løsning af opgaven.

Så jeg tænker at jeg skal viderefakturerer omkostningen inkl. dansk moms.
Men normalt vil salg til Norge jo være uden moms.
Dertil kommer at man vil salg af varer til Norge skal eksportregistreres, men i dette tilfælde er der jo ikke noget der eksporteres.

Så hvordan fakturerer jeg kunden korrekt, for det udstyr jeg skal bruge ?
Har forsøgt at se på udlægsreglerne, men dem tror jeg ikke jeg kan bruge.
Desuden kan leverandøren af udstyret til mig ikke kan sætte min norske kundes navn og adresse på fakturaen, da varen jo leveres i Danmark og fakturaen vil komme til at have norsk adresse i dette tilfælde. (som jeg forstår udlægsreglerne, så skal den endelige kundes navn/adresse tydeligt fremgå af den oprindelige faktura)

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Torsten


Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

trasm:

Nu skal jeg bruge noget udstyr i forbindelse med opgaven, og omkostningerne til dette udstyr skal kunden dække.

Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg viderefakturerer korrekt.
Udstyret vil ikke forlade Danmark, da det jo skal bruges i forbindelse med løsning af opgaven.

Hvad sker der med varen/udstyret når opgaven er løst? bliver det i DK eller sendes det til kunden i NO

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

trasm:

Nu skal jeg bruge noget udstyr i forbindelse med opgaven, og omkostningerne til dette udstyr skal kunden dække.

Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg viderefakturerer korrekt.
Udstyret vil ikke forlade Danmark, da det jo skal bruges i forbindelse med løsning af opgaven.

Hvad sker der med varen/udstyret når opgaven er løst? bliver det i DK eller sendes det til kunden i NO

er det ikke også afgørende om trådstater benytter udstyret til sin momspligtige opgaveløsning for kunden (formoder ydelse) og om trådstarter trækker købsmoms fra i den forbindelse eller - kan han virkeligt købe og bruge momspligtigt udstyr i DK til løsning af opgave for norsk kunde, ved at det siden skal sendes videre  Skal det så ikke faktureres til den norske kunde somehow .  Erkender jeg ikke helt forstår den her - men du plejer at forklare godt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet om hvad der skal ske med udstyret når opgaven er færdig for trådstarter har betydning for hvad der skal ske momsmæssigt.

Står det norske firma for købet af driftsmidlerne er det muligt at trådstarter kan bruge disse for at producerer hvad det end må være for det norske firma. Hvis driftsmidlerne efterfølgende transporteres ud af DK eller destrueres kan salget ske uden moms. Det stiller så krav til dokumentationen. Det vil så være en transaktion der ikke påvirker trådstarters regnskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Det stiller så krav til dokumentationen. Det vil så være en transaktion der ikke påvirker trådstarters regnskab.
og dermed som udlæg (og hvis ja - så er jeg med igen :) 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Mange tak for svarene.

Udstyret skal benyttes for at kunne levere ydelsen.
Udgangspunktet er desuden at kunden skal have udstyret ved afslutning af opgaven.
Men det er muligt både at kontrakten forlænges og at de senere vil bruge mine kompetencer igen.
Hvis det ender med at jeg senere skal løse opgaver for dem, så vil det simpleste muligvis være at lade udstyret blive i Danmark.
Men baseret på jeres svar, så er det vigtigt at udstyret forlader Danmark når opgaven er løst, hvis det skal kunne håndteres som udlæg.

Hvis jeg kører det som udlæg, så er det vigtigt at slutkundens navn/adresse fremgår af den oprindelige faktura, korrekt ?
Skal der være en tidsmæssig relation mellem køb af udstyr, og videresendelse af dette, hvis det håndteres som udlæg ?

Alternativt, kan jeg også købe udstyret i eget firma, hvorved jeg vil kunne fratrække købsmoms, og hvis udstyret efterfølgende sendes til kunden eller destrueres, så vil jeg på det tidspunkt skulle viderefakturere som et salg, korrekt ?

Jeg burde nok have regnet dette ind som en del af prisen på ydelsen (man lærer altid noget nyt af erfaring ;-) ), og så blot tage udgiften til udstyret som driftmiddel.

Men nu er jeg af natur også nysgerrig og kan lide at blive klogere, så jeg kunne stadig godt tænke mig at kende den korrekte håndtering af nævnte problemstilling.

mvh.

Torsten
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

trasm:
Alternativt, kan jeg også købe udstyret i eget firma, hvorved jeg vil kunne fratrække købsmoms, og hvis udstyret efterfølgende sendes til kunden eller destrueres, så vil jeg på det tidspunkt skulle viderefakturere som et salg, korrekt ?

Nok den simpleste smarteste løsning, der ikke kommer til at give dig problemer.  

Hvis udstyret på et tidspunk sendes til kunden i Norge, er der jo tale om et helt almindeligt eksportsalg dvs. uden moms.

Skal du have et helt korrekt juridisk svar kan jeg anbefale Advokat som har special i told og moms.

http://www.told.dk/kompetencer/

Tilmeldt 6. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Ravn:

trasm:
Alternativt, kan jeg også købe udstyret i eget firma, hvorved jeg vil kunne fratrække købsmoms, og hvis udstyret efterfølgende sendes til kunden eller destrueres, så vil jeg på det tidspunkt skulle viderefakturere som et salg, korrekt ?



Nok den simpleste smarteste løsning, der ikke kommer til at give dig problemer.  


Hvis udstyret på et tidspunk sendes til kunden i Norge, er der jo tale om et helt almindeligt eksportsalg dvs. uden moms.




Skal du have et helt korrekt juridisk svar kan jeg anbefale Advokat som har special i told og moms.


http://www.told.dk/kompetencer/



Det er også det jeg er nået frem til.
Jo simplere man gør det, jo mindre risiko for at man laver fejl.

Tusind tak for hjælpen og linket :-)

Hilsen

Torsten
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)