Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved ombytning af aktier

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lad os antage at jeg personligt (ikke igennem holdingselskab) ejer 20.000 aktier i et svensk ikke-børsnoteret selskab A, svarende til 20% af virksomheden.

En eksisterende investor B som i forvejen også har 20.000 aktier, vil gerne overtage 5.000 af mine aktier i A for at udvide sin investering. Prisen for aktierne i A er fastsat ud fra en nylig investeringsrunde i A, lad os sige 100 kr per aktie. Dvs. værdien af aktierne som skal overtages er 5.000 x 100 = 500.000 kr.

Investoren B er et svensk børsnoteret investeringsselskab, og ønsker ikke at betale 500.000 kr for aktierne kontant, men derimod at udstede nye aktier i B svarende til en markedsværdi på 500.000 kr, og bytte disse aktier med mine aktier i A. (Man kan sige at B køber mine aktier i A og betaler med aktier i B).

(Forslaget er begrundet af at B hellere vil udstede aktier end betale kontant, samt jeg opnår fleksibiliteten ved at kunne - men ikke skulle - sælge aktierne i B straks eller senere, via børsen.)

Spørgsmålet er nu, hvorledes sådan en transaktion behandles skattemæssigt?

Betragtes det som et salg af aktierne, og jeg skal dermed aktieavancebeskattes af de 500.000 kr straks? Eller findes der en ordning som tillader at jeg bytter aktierne, og først beskattes når jeg sælger mine nye aktier i B?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Her vil der være tale om beskatning af avancen. Betingelserne for skattefri ombytning er ikke tilstede her.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)