Vi har udbetalt honorar til en privatperson, og skal derfor indberette det til Skat. Det ser dog ud til, at man skal oprettes som arbejdsgiver før man kan gøre dette. Mit spørgsmål er hvilket ansvar dette pålægger os. I Skats vejledninger står der, at vi hver måned skal indberette løn - er dette også tilfældet når der bare er tale om b-indkomst? Kommer vi til at skulle betale arbejdsskadeforsikring osv. ved at registrere os i systemet?
Det er muligt at vi kommer til at betale honorar igen, men det er ikke en månedlig event. Vil det give mening for os, at melde os fra og så efterfølgende melde os til igen, når vi får en lignende opgave igen? Hvad sker der hvis man ikke melder sig fra, og kun indberetter b-indkomst i ny og næ?
nej det vil jeg ikke mene - I skal være arbejdsgiverregistrerede - og det store spørgmål er om den i betaler honorar ikke rent faktisk er lønmodtager og det tror jeg ret klart i arbejdsskadesammenhæng og så skal I have arbejdsskade forsikring lovpligtigt - men den kan sagtens tegnes som deltid osv. Er i et selskab (IVS f.eks) så skal I have den lovpligtigt for jer som ejere i alle fald - både i drift og holding - bod 5000 kr for at mangle + det sparede over 3 år og værre hvis den ansatte kommer til skade
I kan arbejdsgiverregistrere som sporadisk angivelse i virk.dk og så skal I ikke 0 angive - men der må ikke være nogen ansatte som ikke er omfattet af arbejdsskadeforsikring og jeres "honorar" til en CPR er givet = arbejdsskadeforsikringspligt selv for 1 time
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER