Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Royalties

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Har fået udkast til en kontrakt, hvor der optjenes royalties når mit design sælges.

Kontrakten er ret simpel, så tænker jeg skal have fundet et eksempel og rette til, som kan komme til gennemlæsning ved en advokat efterfølgende.

Et punkt i kontakten er dog noget jeg vil stille spørgsmålstegn ved. Ved udløb af kontakt eller opsigelse fra den ene part, så vil firmaet forsat kunne sælge mine eksisterende designs efterfølgende. Selvfølgelig forsat med royalties.

Jeg tænker bare at hvis man har et stort hit, er det lidt ærgerligt, hvis man ikke selv har ret til at vælge, hvem der skal reproducere det.

Samtidigt bliver det nok svært at forhandle royalties, når de jo beholder rettighederne, efter kontrakt ophør.

Kan selvfølgelig også godt forstå dem, hvis de har produktet med i reklamer osv, at det vil være træls, hvis jeg opsiger kontrakten.

Nogle gode eksempler på, hvordan man kan formulere og løse den? Tænker at man evt kunne skrive, at de må benytte det f.eks. 12 måneder efter udløb.


Tilmeldt 26. Apr 18
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

De royalty kontrakter jeg har været med til at udforme/underskrive har altid haft nogle klausuler omkring hvad der er en "legal" grund til ophævelse af kontrakten.

Fra din side kunne det være dalende salgstal, eller at du mener de promoverer dit produkt for lidt.

Fra deres side kunne det være at produktet ikke mere er tidsvarende eller sælger for lidt.

Uanset - så er designet dit og ved en kontrakt ophævelse skal du kunne tage tage dit design med dig til en anden producent hvis du ønsker det. De skal ikke beholder rettigheder medmindre de "køber" dig ud. På den anden side så vil alle værktøjer osv. tilhøre producent efter kontrakt ophævelse. 

Selv vil jeg mene, at 12 mdr. er for længe - men igen det afhænger af hvem der opsiger kontrakten. Hvis du opsiger kontrakten er 12 måneder måske okay, men hvis de opsiger kontrakten skal du kunne rykke videre indenfor 3 mdr. - bare min mening.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)