Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed eller IVS?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har efterhånden læst en del tråde, som minder meget om mit spørgsmål, men er stadig lidt i tvivl.

Jeg er blogger og har indtil videre tjent mine penge som honorarer og betalt B-skat. Nu nærmer jeg mig snart de 50.000 om året og tænker at oprette en virksomhed.

Da jeg ikke har nogen risiko, så kunne jeg godt oprette en enkeltmandsvirksomhed og hæfte personligt. Men er der ikke nogle skattefordele ved, at jeg kan trække udbytte i et IVS, som kun er 27%? Det kræver selvfølgelig, at jeg først får sparet 50.000 kr op, og så er det alt over de 50.000 kr., som jeg kan hæve som udbytte. Er det korrekt?

Jeg er i hvert fald i tvivl om, hvorvidt det kan betale sig med et IVS i forhold til enkeltmandsvirksomhed.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Sofie:
Nu nærmer jeg mig snart de 50.000 om året og tænker at oprette en virksomhed.
husk de 50.000 ikke er en bundgrænse som sådan. Man skal registrere så snart det er åbenlyst man vil kunne nå de 50.000 - ikke per kalenderår heller - men alle 12 mdr periode. .Det betyder normalt når man rammer ca 4000 kr omsætning per måned.

Sofie:
Da jeg ikke har nogen risiko, så kunne jeg godt oprette en enkeltmandsvirksomhed og hæfte personligt. Men er der ikke nogle skattefordele ved, at jeg kan trække udbytte i et IVS, som kun er 27%? Det kræver selvfølgelig, at jeg først får sparet 50.000 kr op, og så er det alt over de 50.000 kr., som jeg kan hæve som udbytte. Er det korrekt?

Du lyder - uden risiko oplagt til enkeltmands som er billigst og enklest i drift. nej der er ikke fordel som sådan ved 27% udbytte da du jo betaler selskabsskat på 22% inden udbytte. Det KAN dog være en forlængelse af topskatteloftet hvis du tjener over ½ mio men ellers nej

Jeg tror jeg ville vælge enkeltmands - læs fordele og ulemper og forskelle her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

god vind med det  John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for (meget) hurtigt svar.

Jeg har læst mange af dine ting, og jeg tror det er selskabsskatten på de 22% og så de ekstra 27% når man hæver, der forvirrer mig. Jeg havde håbet, at der ville være den fordel. Men hvis man, som du skriver, ender med det samme i lommen uanset, hvad man opretter (og jeg i øvrigt ikke har nogen risiko), så vil jeg oprette et enkeltmandsvirksomhed.

Mange tak for hjælpen!
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 21. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk første gang, at jeg støder på det - tak for det.

Det vil så betyde, at det ikke vil give mening at starte en virksomhed, da jeg udelukkende betragtes som honorarmodtager? Så vidt jeg ved, har de fleste større bloggere oprettet et CVR.

Jeg forstår dog ikke pointen, for uanset om jeg er honorarmodtager eller har en enkeltmandsvirksomhed, så skal jeg stadig betale det samme i skat?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Spørgsmået er dog blot om der kan blive problemer ved at ligge det i et selskab ifht. rette indkomst modtager, når bloggere generelt anses som honorarmodtagere og ikke selvstændige erhvervsdrivende i skattemæssig forstand.

Ud af samme tangent vil der ikke være ide i en enkeltmandsvirksomhed.

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2233149

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2017/skat-for-bloggere

Den er jo ikke helt let. Jeg vil først være enig i at hvis det ligner honorar (eller er) så er selskab i alle fald ikke svaret - da det så vil give klar skatterisiko - hvilket vel ikke sker i personlig virksomhed MEN - så er der jo hele momsdelen - hvor blogger jo ikke som udgangpunkt er momspligtig.

Er den del ikke lidt vanskelig, da der vel skal sondres mellem selvstændigt "kunstnerisk frihed" og så en måske bunden opgave ala reklame for et par solbriller eller hudplejemiddel, hvor første er momsfrit men sidste vel kan være momspligtig

Hvis vi udgår fra at trådstarter er momsfri uanset hvad - ja så kan der jo ikke momsregistreres og så er der ikke en virksomhedsform der egner sig ved over 50.000 kr omsætning, og så er det vel stadigt bare at være CPR og selv indberette honoraret til skat - også selv om det så kunne være langt over 50 t f.eks - men som blogger jo ikke en honorartype som gør, at det firma der betaler honoraret er forpligtet til at indberette til skat?

Lidt sjovt at ET bestemt honorararbejde uden moms kan være langt over 50 t f.eks og alligevel ikke give indberetningspligt for et honorar - men er det sådan?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Bestemt IVS ;)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)