Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmanavn rettigheder for enkeltmands vs ivs

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
Nu har jeg efterhånden søgt en del på reglerne ifht. firmanavne, men der er et enkelt område jeg stadig er i tvivl om - overlap af virksomhedsnavne mellem ivs og enkeltmandsvirksomhed.

Iflg. https://www.erhvervsblogger.dk/hvilket-navn-maa-jeg-kalde-min-virksomhed/
kan jeg (som jeg læser det) godt kalde min virksomhed f.eks. ‘ABC ivs’ selvom der allerede findes en enkeltmandsvirskomhed med navnet ‘ABC’. Andre steder ser det dog ud som, at man får visse rettigheder for firmanavn blot ved at oprette firmaet på virk.

Helt konkret står jeg i denne situation og er lidt i tvivl. Det skal siges at domænet (f.eks ABC.dk) er ledigt (havde det ikke været ledigt havde jeg slet ikke spurgt herinde!) - måske det har noget at skulle have sagt?!

Håber der er nogen der kan kaste lys på sagen.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er markedsføringsloven der er gældende der.

Hvis det er indenfor samme branche, må du ikke kalde dit firma det samme som et eksisterende.

og hvis det kan forveksles med et eksisterende firmanavn f.eks.  malerHans / MalerHanss.

Du risikerer at miste navnet, hvis det eksisterende firma opdager dig, og slæber dig i retten. - Derfor er det altid bedre at finde et unikt navn.

Undtagelse er generiske navne så som Maleren, Gartner, butikken osv.

Skriv evt en PM, så skal jeg vurdere - hvis du ikke vil offentliggøre.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan,

Efter at have søgt nærmere på det eksisterende firma kan jeg se at brancherne uden tvivl overlapper.

Jeg må lede videre efter et andet navn :)

Tak for den soleklare info, det sparede mig en masse tid og besvær !!!

Peter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)